Lagt inn 27.09.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Metro
Den er både et transportmiddel og en turistattraksjon. Kusttram er verdens lengste trikkelinje og går langs nesten hele kysten av Belgia. SE FLERE VIDEOER NEDENFOR!
Kusttram mellom Oostende og Middelkerke
Det er kanskje ikke helt tog, men det går definitvt på skinner. Kusttram (kyst-trikken) er et høyst moderne transportmiddel, men det er samtidig en etterlevning fra den tiden det gikk slike trikkelinjer over hele Belgia. Kusttram går som navnet tilsier langs kysten og knytter sammen byer som Oostende, De Panne, Blankenberge og Zeebrugge.
Kusttram i Oostende, ved togstasjonen
Dette er ifølge Wikipedia verdens lengste trikkelinje. Hele strekningen er på 68 kilometer og den vestre endestasjonen er i De Panne, like ved grensen til Frankrike med Dunkerque få hundre meter unna. Den går parallelt med kysten helt til Knokke, som ligger bare 6 kilometer unna grensen til Nederland. Trikken går gjennom sentrum av de mange badebyene og innom alle togstasjoner.
Kusttram i Oostende, ved togstasjonen
Det er hele 69 stasjoner på linja og hvis du tar hele strekningen i ett jafs vil det ta deg over 2 timer (hver vei). Det går noen trikker hele veien, men ofte er det uansett bytte i Oostende. Det går innsats-trikker mellom Oostende og Middelkerke som er den travleste delen. Noe av årsaken til det at det er akkurat her trikken går helt ute ved kysten. Det kan til tider bli svært trangt om plassen.
Ombord på Kusttram
Trikken går virkelig helt ute ved vannet i flere kilometer, med strender på den ene siden og sanddyner på den andre. Dette er den desidert mest spektakulære delen av trikketuren, som ellers for meste går gjennom sentrumsområdene , som gjerne ligger en eller to gater innenfor strendene. Det er nesten kontinuerlig bebyggelse fra Frankrike til Nederland.
Kusttram i Middelkerke
Det store unntaket er det før nevnte strekket mellom Ooostende og Middelkerke. Her får man et inntrykk av hvordan dette området må ha vært i gamle dager, før badebyene tok helt overhånd. På det meste av turen stirrer man inn i enorme leilighetsbygg eller hoteller i tolv etasjer eller mer, som sperrer utsikten til havet. Nå skal det sies at noen av byene har et litt mer avslappet preg med lavere bygninger, men det er ingen tvil om at dette er turistområde.
Holdeplass i Oostende sentrum
Historien bak Kusttram er også interessant. Den fremstår nå som ganske moderne med relativt nytt materiell og nye spor. Den første delen åpnet allerede i 1885 men den gangen gikk trikken lenger inne i landet enn det den gjør i dag. Faktisk var hele Belgia knyttet sammen med slike trikkespor, den samlede lengden var lenger enn det nasjonale tognettet. I dag er det ikke så veldig mye igjen av dette nettet, men du finner rester av det i Charleroi.
De Panne, med togstasjonen i bakgrunnen
Det som er igjen i Charleroi er integrert i byens premetro, som går under bakken i sentrum av byen. Men, utenfor følger den flere av de gamle strekningene og metroen i Charleroi går langt utenfor byen. Les mer om det i dette innlegget: Charleroi Metro, tegneserier og fordums prakt Det er noen andre rester igjen av det gamle nettverket, men Kusttram er den definitivt lengste delen av dette. Det er også trikk i flere belgiske byer, men disse har i all hovedsak vært egne nettverk og var ikke en del av det nasjonale nettverket.
Mellom Oostende og Middelkerke
Her kommer tre videoer fra min reise med på Kusttram. Den første er fra det spektakulære kyst-strekket, det neste er fra det nesten like spennende strekket gjennom Oostende sentrum til togstasjonen. I den siste videoen får du inntrykk av hvordan trikken går langs stranda.
Video: Utsikt fra vinduet på Kusttram mellom Oostende og Middelkerke
Video: Utsikt fra vinduet på Kusttram gjennom Oostende sentrum
Video: Kusttram, fra utsiden mellom Oostende og Middelkerke ( det blåste litt! )
Trikken driftes av et selskap som kallers De Lijn. Det er mange forskjellige priser, men det enkleste er et dagskort til 7 euro så lenge du vil kjøre lenger enn en kort strekning. Dette dagskortet gjelder også på busser i området. Billetter bør kjøpes på forhånd, men det er billettutsalg på mange trikkeholdeplasser og i hvert fall minst et utsalg på alle togstasjoner. Billetter selges også i kiosker og automater. Du skal kunne kjøpe noen billett-typer ombord til en noe høyere pris.
Lagt inn 15.11.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Norden
Växjö er neppe førstevalget for mange av de som reiser på ferie i Sverige. Men, etter å ha tilbragt en sommer der må jeg si det er en behagelig by som har alt man trenger, kanskje med unntak av et trekkplaster.
Lagt inn 13.10.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Decin, eller Děčín som det blir på Tsjekkisk, er en småby helt nord i Tsjekkia, nær grensen til Tyskland. Byen ligger langs Elben ( Labem på tsjekkisk ) og har en helt åpenbar attraksjon som er godt synlig.
Lagt inn 05.10.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Travemünde er teknisk sett en bydel i Lübeck, men har sitt eget sentrum og en særegen atmosfære. Navnet lyder nok kjent for mange ferjepassasjerer, for herfra går det mange ferjeforbindelser blant annet til Skandinavia. Dette er også den badebyen som er lettest tilgjengelig fra Hamburg, noe man merker godt i sommerhelger.
Lagt inn 27.09.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Det var faktisk en tilfeldighet at jeg kom over Valtice, men du verden for en liten perle av en småby. Byen har verdensarvstatus, men er likevel relativt ukjent som turistdestinasjon.
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin