Lagt inn 16.08.2019 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Metro
Det blir et litt spesiellt blogginnlegg i dag. Tbane er kanskje ikke det man tenker først på som turistmål, men metroen i Praha har noen trekk som er helt spesielle og overraskende, blant annet noen av verdens lengste rulletrapper.
Rulletrapp på metroen i Praha
Ofte er tbane eller metro som det gjerne kalles, en relativ kjedelig og forglemmelig opplevelse, men metroen i Praha har imponert meg flere ganger. Jeg har brukt systemet flere ganger før, men for en stund siden ble linje A forlenget med flere stasjoner. Det var grunn nok for meg til å ta en togtur under bakken, til dels svært langt under bakken.
Inngang til metro
Etter planen skal den nye metro-linja gå til flyplassen, men foreløpig er man bare halvveis og togene snur på Nemocice Motol, som er en pussig stasjon i seg selv. Den ligger faktisk over bakken, men er bygd inn på en slik måte at det virker som om man er under bakken, som de fleste andre stasjoner. At det kommer dagslys inn fra taket avslører litt, men ved første øyekast tror man at er like under bakkenivå.
tbanestasjon i Praha
På den ene siden går en av inngangene rett ut på gatenivå, men de fleste må faktisk gå ned for å komme ut hovedinngangen, som ikke er noe spesiellt å se på, rent estetisk. Den er derimot praktisk for de som studerer og de som handler i området. Det skal sies dette er ikke den eneste stasjonen som er bygd slik. På linje C er det en delstrekning som går på stolper over bakken der man til og med har en stasjon. Men, den er helt bygd inn så du merker det ikke hvis du bare sitter på toget.
Plattform på tbanen
I en del av byen, ikke langt fra stasjonen I.P.Pavlova går tbanen til og med langt oppe i lufta, men under en veibru. Også her er tbanen bygd inn, så det faktum at du er langt over bakken går alle passasjerene hus forbi. Det er strengt tatt ingen deler av metroen i Praha som er ute i friluft, bortsett fra noen depoter. Det er altså ikke den helt store utsikten fra vinduene på metroen, hvis du ser bort fra noen av stasjonene da.
tog på metroen i Praha
Metroen i Praha ble påbegynt under kommunist-tiden og flere av stasjonene har fått ganske morsomt design. En av de mest radikale er Hradcanska, som er en av de "gamle" stasjonene på linje A. Denne stasjonen har til og med iøyenfallende inngangspartier på gatenivå, i tillegg til et retro-aktig interiør på plattformnivå. Men, det er faktisk ikke det mest spesielle med denne stasjonen.
På innsiden av et tbanetog
Hradcanska har noen av de lengste rulletrappene i verden. Nå vet jeg ikke helt hvor lang de lengste er, men turen ned eller opp tar en evighet. Du kan selv bli med på turen på videoen nedenfor, Praha Metro, minutt for minutt. På den dagen jeg tok turen var det regnbyger og torden så jeg var litt bekymret. Ikke for å bli truffet av lyn, men det må være utrolig slitsom å gå opp alle de trappene hvis strømmen forsvinner. Rulletrappene på metro-stasjonen Namesti Miru skal visstnok være enda lenger.
Nemocnice metrostasjon
Det er ikke så uvanlig på metro-systemer som ble bygd i østblokk-land at stasjonene er langt under bakken. Det ble gjort blant annet for at stasjonene skulle kunne brukes som tilfluktsrom i en eventuell krig. Det er neppe den viktigste grunnen til at denne stasjonen er dypt nede i fjellet. Det er nemlig ikke langt i luftlinje til gamlebyen og i tillegg skal tbanen under elva, så skulle man fått stasjonen høyere opp måtte man vel nesten legge linja i spiral oppover fjellet.
Video rulletrapp-turen minutt for minutt
Metroen i Praha er både billig og effektiv. Togene kommer med få minutters mellomrom og informasjonen i høytaleren er så klokkerent at det er enkelt å skjønne hvilken stasjon man kommer til, selv om man ikke snakker tsjekkisk. Det er tre linjer som møtes i et triangel i sentrum, slik at alle linjer har forbindelse med andre linjer. Du kan kjøpe et dagskort som gjelder alle typer transportmidler i Praha for 110 tsjekkiske kroner, rundt 40 norske kroner. Bussen til flyplassen går nå fra den nye metro-stasjonen Nadrazi Veleslavin.
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin