Alle gode ting er tre, sies det. Det stemmer i hvert fall denne gangen. Den tredje jernbanestasjonen jeg besøkte i Budapest er også den desidert mest elegante og en fornøyelse å besøke. Det er også den stasjonen man mest sannsynlig først vil oppleve i Ungarns hovedstad.
Hovedinngangen på Keleti stasjon
En kjapp oppsummering: Jeg har tidligere besøkt Nyugati (vestre stasjon), som er en fin og nylig pusset opp stasjon, men merkelig tom. Den andre stasjonen jeg dro til var Deli, som ser ut som den er i ferd med å bli revet, men uansett er det en brutalist-bygning fra kommunist-tiden som nå er innsvøpet i reklame. Keleti pályaudvar derimot er en klassisk og utrolig flott jernbanestasjon, verdig en by som Budapest, som mange mener er en av Europas peneste storbyer. Både innvendig og utvendig er Keleti et imponerende skue.
Nærbilde av hovedinngangen
Stasjon i eklektisk stil
Stasjonsbygningen er oppført på 1880-tallet i en mix av forskjellige stiler, såkalt eklektisk stil. Det gjør at man av og til kan kjenne igjen trekk fra andre stasjoner, men kombinasjonen skaper et helt unikt inntrykk. Dette gjør at et bilde av denne jernbanestasjonen gjerne brukes som en illustrasjon av byen Budapest, sammen med kjedebrua og slottet. Hovedinngangen mot vest og Baross Ter er imponerende uansett hva man måtte mene om tog eller for den saks skyld arkitektur. Her føler man storhet.
Hovedhallen med spor 6 til 9, de andre er utenfor
Bygningen ble designet av Gyula Rochlitz og János Feketeházy og hovedfasaden er utsmykket med to statuer som viser James Watt og George Stephenson. Inne på stasjonen finner man freskomalerier av Karoly Lotz, forklarer Wikipedia. Keleti betyr øst på ungarsk og Østre stasjon er her passende siden det er den hovedstasjonen som ligger lengst øst av de fire som kan regnes som hovedstasjoner. Den fikk navnet Østre stasjon, Keleti, noen år etter åpningen i 1891.
Railjet til Wien på spor 6
Et riktig navn på stasjonen
Navnet Keleti ble ikke bare valgt fordi stasjonen ligger øst i Budapest, eller nærmere bestemt Pest. Den fikk navnet fordi den da var utgangspunkt for tog som gikk østover til Øst-Ungarn, Transylvania og Balkan. På den tiden gikk togene som skulle vestover fra Nyugati, altså vestre stasjon. Dette er forandret en god del, slik at jeg ikke skjønte hvorfor Nyugati het vestre stasjon, men der fikk vi altså forklaringen på det.
IR til Eger på spor 9
Men, dette er på ingen måte et museum. Det er byens og dermed landets travleste stasjon, i hvert fall målt i antall passasjerer. Jeg vil tro Kelenfold vinner i antall togavganger. Keleti er ingen kjempestor stasjon med 7 totalt plattformer som dekker totalt 13 spor. Flere av disse utenfor selve hovedhallen, slik at det kan være et par hundre meter å gå til riktig tog. Bare spor 6 til 9 er faktisk i hovedhallen. Både innvendig og utvendig er den nylig pusset opp, blant annet med en ny nedgang til metroen.
Lotz-hallen
Fasiliteter og overraskelser på Keleti-stasjonen
Det er til Keleti man ankommer dersom man tar toget fra Wien, enten det er med EC-tog eller med Railjet. Og hver gang jeg har observert det er Railjeten strategisk plassert på det første sporet som kommer helt inn i hovedhallen. Så er det da også det mest prestiskefylte toget. Fra denne plattformen kan man lett finne loungen for de som har billetter på første klasse. Det hadde ikke jeg denne gangen, men har hørt av andre at det er en utmerket lounge å slappe av i før reisen.
Lotz-hallen
For de vanlige dødelige er det også godt med fasiliteter, med både billettkontor, automater og toaletter tilgjengelig. Det er også en rekke kiosker, butikker og matutsalg. Det det er litt mangel på er sitteplasser, men hvis du leter litt så finner man noen benker her og der. Det er en egen ventesal sør for plattformen der Railjet står, blant annet. Det er også flere fasiliteter i underetasjen, altså der man går ned for å finne metroen. Legg merke til at customer service for MAV er på nedre plan.
En lang avstengt gang på Keleti, fra Lotz-hallen
Keleti har også noen overraskelser, går man litt bortover langs nordfløyen finner man en stor hall uten stoler men med flotte frescoer og et imponerende skue i seg selv. Det er gjennom her man går for å finne taxier, har jeg blitt forklart, men ta deg gjerne et par minutter for å beundre Lotz Terem (Lotz-hallen). Det er også en lang gang som er avsperret der man sikkert finner kontorer. Plass er det tydeligvis nok av her. Det er en lignende, adskillig mindre imponerende, hall på sørsiden, som også er utgang til gatenivå.
Et typisk IC-tog i Ungarn
Du finner stort sett alt du trenger på togstasjonen, men skulle du ønske noe mer, så er du omtrent midt i byen. Rett på utsiden og litt nedover gata finner du alle de vanlige fastfood-kjedene, kaffebarer og mye mer. Rett utenfor hovedinngangen er det laget et helt nytt torg, som ser ganske stilig ut og hvis jeg forstod riktig skal det også bli flere restauranter og barer her, men da som utendørs steder. Jeg fikk ikke sjansen til å studere det som skjer der så nøye, det var så mye å se på inne på stasjonen!
En samling tog inne i hovedhallen
Togavganger fra Keleti og hvordan man kommer dit
Intercity og internasjonale avganger kan gå fra alle de fire hovedstasjonene i Budapest, så dobbelsjekk hvor ditt tog går fra. Fra Keleti går det Railjet eller EC-tog en gang i timen til Wien, der noen fortsetter videre vestover til Salzburg og München. Det går også flere daglig avganger til Kosice i Bratislava og tog til Romania vil også normalt gå fra Keleti. Intercity til Sopron går her fra annenhver time og det går et tog annenhver time til Miskolc som kjører videre til Debrecen og tilbake til Budapest, men da til Nyugati stasjon. Det kan også se ut som togene til Pecs går fra Keleti, men da jeg tok toget dit gikk det kun til og fra Kelenfold. Nok en gang altså, dobbeltsjekk hvilken stasjon ditt tog går fra.
Sett fra Sørfløyen på Keleti
Keleti er selvsagt også viktig for lokal og regional trafikk. Herfra går det regionaltog til blant annet Eger, Hegyeshalom, Györ, Szolnok og Gödöllo for å nevne noen. Skal du videre i Budapest går det to metrolinjer gjennom Keleti, Den ene er M2 som går til Deli stasjon, den andre er M4 som går til Kelenfold. Det går ingen metro direkte fra Keleti til Nyugati, men det går selvsagt an å bytte til M3 som treffer både M2 og M4, eller bruke buss 73 som bruker bare 15 minutter. Utenfor stasjonen finner man også trikkelinje 23 og 24.
Også publisert på reisemedtog.no
Alle bilder: Kyrre Dahl / reisemedtog.no / erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER