Elva Donau er en viktig del av Budapest og er ypperlig for å ta bilder av byen, både dag og natt. Du kan spasere langs Donau på begge sider eller ta et elvecruise. Jeg valgte å benytte meg av trikkene på Buda-siden, for å få sola bak meg.
Kjedebroen
Du har sikkert sett den en million ganger. Kjedebroen eller Széchenyi lánchíd på ungarsk er et av de mest fotograferte landemerkene i Budapest og jeg tror jeg har sett den en million ganger på TV, film eller i musikkvideoer. Det var den første permanente brua over Donau da den åpnet i 1849, tidligere gikk trafikken stort sett med båt, kan Wikipedia fortelle oss. På den tiden var Buda og Pest to adskilte byer og det var lite folk på Pest-siden.
Donaus bredde på Pest-siden
Brua står på brupilarer av stein og bæres av kjettinger, derav navnet kjede-brua. Den har en lengde på 375 m, hovedspennet er 202 m og bredden er 14 m. Kjede-broen ble ødelagt under andre verdenskrig, men ble bygget opp igjen. Kjører man bil så går brua rett inn i en tunnel under slottet på Buda-siden. På Pest-siden er den staselig bygningen et hotell.
En av de mange båtene på Donau
Det er mange bruer over Donau
Det er nå svært mange bruer over Donau i og rundt Budapest, så jeg valgte å starte min runde ved Frihetsbroen: Den het opprinnelig Franz Joseph-broen, og var den tredje broen som koblet Buda og Pest sammen. Den er åpenbart gammel og litt mindre elegant enn Kjedebroen, men den har sin stil. Den imponerende bygningen på Pest-siden er den gamle markedshallen.
Frihetsbrua
Her gjorde jeg en bommert for jeg tenkte jeg skulle spasere nordover langs Donau for å ta bilder av elva og bruene. Det viste seg at dette var lettere sagt enn gjort. Joda, det er fullt mulig å gå, men det er trangt her og du deler fortau med syklister som kommer i vill fart. I tillegg er det lenger enn det virker som, så jeg gikk bare til Erzebeth-brua, som ikke er så gammel.
Mer fra elvebredden på Pest-siden
Parlamentet ruver over det meste
Her tenkte jeg at det bare var å hoppe på den første trikken som kom fordi jeg trodde alle trikkene gikk langs elvebredden. Det viste seg at den første trikken skulle et helt annet sted og plutselig måtte jeg finne meg enda en trikk for å komme tilbake til elva. Ikke noe problem, det var midt på dagen og ikke noe regn. Etter dette tok jeg trikken et eller to sted mellom hver fotoseanse.
Parlamentsbygningen i Ungarn
Kjedebroa var den tredje jeg kom til og den er omtrent like imponerende å se på i virkeligheten som den er på film. Det jeg ikke helt fikk med meg var hvordan jeg kom opp på brua, for jeg sto jo under den. Men, det morsomste her var trikken som må kjøre gjennom en slags tunnel i sving for å kommer forbi under brua. Deretter tok jeg trikken til Bathany-plassen, som ligger rett ovnefor Parlamentsbygningen.
Donau på nattestid. Parlamentet til venstre
Spektakulær også på nattestid
Og da skjønner du hva det store bygget som dominerer landskapet på Pest-siden er. Senere fant jeg ut at det ser like imponerende ut på nattestid. Jeg dro nemlig ned til Donau igjen etter at det ble mørkt for å ta bilder av elva og denne gang valgte jeg å stå på Margit-broa, som er den nest eldste brua i Budapest. Dette er et utmerket sted for å ta bilder for du kan gå av midt på brua, som egentlig er to bruer til en øy i Donau.
Turister var det nok av, også i mai.
Her bør du være oppmerksom på at det er veldig trangt på trikkeholdeplassen, så vær forsiktig og ta deg god tid. Du trenger litt tålmodighet også for å ta bilder, for det er mange turister som skal ta selfies med parlamentet og Donau i bakgrunnen. Og dette var i mai, så det er sikkert enda flere i høysesongen. Men, jeg fikk da endelig til slutt plass og fikk tatt i hvertfall et fint kveldsbilde av Budapest. Den andre måten å ta bilder på er selvsagt å kjøpe en billet på en båt men det får bli en annen gang.
Alle bilder: Kyrre Dahl -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER