Når man reiser vestover i Wales, er Carmarthen et sted man ikke kommer utenom. Byen er ganske trivelig og pen, men det er neppe så mange som drar til Wales for å se denne byen. Men, det er absolutt noe av sjarmen.
Carmarthen Guildhall og Guildhall Square
Jeg har lenge hatt West Wales på lista mi over områder jeg ville utforske og denne høsten ble det endelig virkelighet. Jeg visste ikke så mye om denne delen av Storbritannia, annet enn at Tenby skal være en fin by. Problemet er det er ingen stor hemmelighet, så hotellprisene i nærheten av den byen var hårreisende, for ikke å snakke om at det nesten ikke var noe ledig der. Så jeg endte opp med å bo en helg i Carmarthen og var i grunnen ganske fornøyd med det.
En bygning i sentrum av Carmarthen
Carmarthen er nemlig det store knutepunktet i denne delen av Wales. Alle tog går gjennom her og det er her man bytter til busser hvis man skal et sted der det ikke går tog. Mange toglinjer er lagt ned i Storbritannia siden glansdagene og en av de mest savnede linjene gikk langs vestkysten av Wales, fra Carmarthen til Aberystwyth. Nå er det bare buss på denne strekningen. Men, nok om det, jeg hadde kjøpt meg et fire dagers pass, Explore South Wales Pass, som jeg kunne bruke til å kjøre så mye tog og buss jeg ville.
Elva Towy med Carmarthen Bridge. Du kan såvidt se slottet oppe i venstre hjørne
Så det ble ikke så mye tid i selve byen, jeg var nærmest konstant på farten et annet sted. Men, jeg fikk da sett byens sentrum, spist på noen av byens spisesteder og drukket kaffe på byens kaffebarer, blant annet. Og ikke minst ble det et besøk til byens slott, Carmarthen Castle. Det er bare ruiner igjen, men deler av det gamle slottet fremstår som en del av sentrum og resten er en park man kan gå inn i, uten at det koster noen penger.
Lammas Street
Carmarthen Castle stammer fra 1100-tallet, men ble bygd i stein noe seinere. Det har vært uttalige kamper og mange forskjellige slottsherrer, men på 1600-tallet ble slottet med vilje lagt i ruiner. Det som ble stående igjen ble brukt som fengsel helt fram til 1900-tallet. Det ble fredet i 1954 og inneholder i dag blant annet byens turistinformasjon. Slottet er lett å se der det ligger på en høyde, og sentrum har vokst fram rundt åsen der slottet ligger.
Castle-ruiner, med turistinformasjon
En ting som ser ut som det er gammelt, men ikke er det, er Carmarthen Bridge. Det er her bilene kommer inn i sentrum men dagens bru er fra 1930-tallet og den gamle brua fra middelalderen som ble revet er fortsatt savnet av enkelte. Kommer du med tog er det lettere å bruke den nye gangbrua Pont King Morgan fra 2000-tallet. Den har vunnet designpriser og gjør det mye enklere å være fotgjenger og syklist. Før denne kom var Carmarthen Bridge den eneste muligheten.
Ruinene av det gamle slottet
Et flott bygg som markerer sentrum i byen er Carmarthen Guildhall, et gammelt forsamlingshus fra 1700-tallet, med et eget torg foran, Guildhall square. Det er mulig at dette også har vært et rådhus, men nå innholder bygget byens peneste utested, som tydligvis var populært i helgene. Ellers er det ingen mangel på tradisjonelle puber i byen, men noe voldsomt uteliv var det ikke. Så har da byen også bare rundt 15 000 innbyggere.
Fish & Chips på West End
Men, steder å spise var det ikke noe problem å finne. Rett ved hotellet jeg bodde på lå det en fish and chips-sjappe, der man til og med kan sette seg ned. Jeg var faktisk godt fornøyd, god mat til en ålreit penge. Neste dag spiste jeg pizza, også det fra et Take-away-sted, der man kunne sitte og spise. Disse typene steder er ofte langt rimeligere enn ordentlige restauranter, men det kommer jo an på hva man er ute etter.
Der Lammas Street blir til Blue Street og byens gågate
Carmarthen har direkte togforbindelse med London (Paddington) og det går flere daglige avganger hele veien til London via Swansea og Cardiff, med Great Western Railway. Ellers er det statlige Transport for Wales som står for togene i denne delen av Storbritannia. Det er avganger 1 til 2 ganger i timen til Swansea, der noen går videre til Cardiff og noen faktisk helt til Manchester. Den andre veien går det tog cirka annenhver time til Pembroke Dock via Tenby, Milford Haven og Fishguard Harbour.
Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER