Jernbanestasjonen i Uelzen er helt unik i verden. Folk kommer langveisfra bare for å se stasjonen, designet av en av de mest unike arktitektene i det tjuende århundre. Og, som jeg har et litt spesielt forhold til.
Uelzen stasjon
Det er mye rart man skal oppleve. Under en tur på New Zealand på 90-tallet stoppet vi på et vertshus på et lite sted på New Zealand. Etter en liten stund ble jeg hvisket i øret at der borte sitter Hundertwasser! Jeg visste ærlig talt ikke som mye om ham da, men jeg ble jo nysgjerrig på hvem dette var og har siden tatt turen innom flere Hundertwasser-steder. Og, ja han bodde på New Zealand på den tiden, så det var høyst sannsynlig han som satt på nabobordet.
Hovedinngangen
Hva har så dette med togstasjonen i Uelzen å gjøre? Friedensreich Hundertwasser var en østerriksk kunstner og arktitekt og Uelzen ligger i Nord-Tyskland mellom Hannover og Hamburg. Jo, like etter hans død i 2000 var det Expo 2000 og i den forbindelse med stasjonen i Uelzen rehabilitert. Dette ble gjort etter tegninger og planer av nettopp Hundertwasser. Og dette ble såpass vellykket at togstasjonen er en av byens store attraksjoner.
Hovedhallen, med stengt oppgang til andre etasje
Stasjonen er altså ikke helt ny så de orginale delene er ikke designet av Hundertwasser. Hvis du vil se hvordan det så ut så kan du finne den østlige inngangen, som ikke er pusset opp i moderne tid. Men, hovedbygget som ligger i midten av alle sporene er en utrolig spesiell bygning på grunn av det unike designet. Det er så mange morsomme detaljer at det fort kan gå noen timer å finne alt man kan se på her. Det er selvsagt også en fungerende jernbanestasjon, dette er ikke et museum.
Kiosken i hovedhallen
Hvem var så Hundertwasser? Her lar jeg Wikipedia fortelle: Friedrich Stowasser, bedre kjent under pseudonymet Friedensreich Regentag Dunkelbunt Hundertwasser, var en østerriksk kunstner og arkitekt som også jobbet med miljøvern. Hundertwasser skilte seg ut som en motstander av strømlinjeformet og ensrettet kunst og arkitektur, og uttrykte det gjennom bygningsdesign. Hans best kjente verk er Hundertwasserhaus i Wien i Østerrike, som har blitt et viktig sted i Østerrikes hovedstad, karakterisert av fantasi og særpreg. På slutten av det 20. århundre ble han en av de mest kjente østerrikske samtidskunstnerne.
Det kanskje mest spesielle med hele stasjonen i trappa ned til undergangen
Jeg ankom med tog fra Lübeck via Lüneburg, med et Metronom Regionaltog, som selskapet heter i disse kretser. Vår dobbeldekker stoppet nesten helt inntil inngangen til Uelzen stasjon. Metronom-selskapet har faktisk hovedkontor i Uelzen, så dette er ofte start eller sluttpunkt for ME-togene både fra Hamburg og Hannover. Uansett får man straks se den meget spesielle stasjonsbygningen som er plassert i midten av sporene, som er merket på en meget spesiell måte. Plattformene har nummerering 101 til 103 og 301 til 304. Det er bare sju spor som brukes og det er ikke så mange som 304 her.
Undergangen mellom sporene
Med en gang du kommer inn i hovedhallen ser du at det er inspirert av Hundertwasser med mange forskjellige detaljer. I hans ånd er ingenting strømlinjeformet, men kommer du inn i kiosken ser den omtrent ut som alle andre stasjonskiosker. Her så det også ut som man kan gå opp, men det var sperret under mitt besøk. I 1. etasje er det en utstilling om Hundertwasser og stasjonen. Det er gratis og på tysk, men du får i hvert fall et inntrykk av omfanget av arbeidet som ble gjort under oppgraderingen av stasjonen.
Metronom-tog på Uelzen stasjon
Den kanskje beste delen av prosjektet er i trappa ned mot undergangen, som er en skulptur/monument/kunst som vanskelig kan beskrives. Jeg har aldri sett noe lignende på noen annen stasjon, for å si det sånn. I undergangen er det flere morsomme detaljer og på de forskjellige plattformene er ventesaler og tekniske rom innpakket i Hundertwasser-design. Nå er det kanskje noen som lurer på om det har noen innvirkning på togdriften eller er det en forbedring av stasjonen. Egentlig ikke, men det har gjort Uelzen bahnhof til en turistattraksjon.
Her stopper også noen ICE-tog, med flere kjører forbi.
Uelzen ligger på hovedlinja mellom Hamburg og Hannover og her stopper mange IC og ICE-tog. Enda flere farer forbi i full fart. Men, for å nevne noen så går det ofte ICE til München, Nürnberg, Frankfurt, Rostock, Stralsund, Hamburg og Hannover. Til de to siste er det mer logisk å bruke ME, altså regiontogene som går en gang i timen. Det går også lokaltog til Bremen, Braunschweig og Magdeburg via Stendal der man kan bytte til tog til Berlin. Det går også et ICE-tog til Berlin og et annet til Karlsruhe.
Også publisert på reisemedtog.no
Alle bilder: Kyrre Dahl / reisemedtog.no / erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER