På vei hjem fra Lübeck tok jeg den gamle fuglefluktslinjen. Ikke fordi at jeg trodde det var en snarvei, men jeg hadde to grunner. Det ene var for å sjekke om dette fortsatt er en brukbar måte å komme seg fra Tyskland til Danmark på (eller til Tyskland). Det andre var for å se etter de enorme arbeidene som pågår på strekningen. Her er hva jeg opplevde.
Ekspressbussen fra Lübeck til Puttgarden
I mange år gikk togtrafikken mellom København og Hamburg via den såkalte fuglefluktslinjen, som blant annet inkluderte at togene gikk ombord på en ferje. Det gikk IC-tog hele veien fra København til Rødby færge, der togene ble kjørt ombord i Scandilines ferje til Puttgarden. Derfra fortsatte toget til Hamburg viaa Lübeck. Dette var en strekning som blant annet var veldig populær hos interrailere. Nå går togene en annen vei via Jylland, i påvente av ny tunnel under Fehmarn Belt. Men, under en nylig visitt i Lübeck bestemte jeg meg for å prøve den gamle veien.
Restene av den gamle togstasjonen i Puttgarden
Det går ikke lenger noen tog til ferjeterminalen, hverken på tysk eller dansk side. Det går selvsagt fortsatt tog fra Hamburg til Lübeck, men derfra må du over i en buss, som kjører ekspress til Puttgarden med bare noen få stopp. Den har holdeplass rett utenfor hovedinngangen til Lübeck Hbf og alle vanlige billetter gjelder, inkludert interrail. Det tar cirka to timer fra Lübeck til Puttgarden, der holdeplassen er rett ved inngangen til ferjeterminalen.
Scandilines på vei inn til Puttgarden
Dessverre syntes jeg det var en forferdelig busstur. Det er en buss i to etasjer men den er gammel og trang og nesten alle plassene er oppe. Det var svært tett mellom setene og det var bare litt over 1,80 meter opp til taket på sitteplassen. Skikkelig klaustrofobisk og jeg ble sittende bak et kvinne-menneske som ikke kunne sitte stille og dultet borti meg hundre ganger på turen. Disse bussene vil trafikkere strekningen helt til den nye forbindelsen åpner, kanskje i 2029.
Lokalbussen fra Rødby færge til Maribo
Deretter ble det bedre. I Puttgarden går du bare inn på terminalen og opp i 2.etasje der du finner billettautomater. Kjøpt der og da kostet ferjeturen fra Puttgarden til Rødby 20 euro. Automaten tok kort og det var absolutt ingen ansatte å se noe sted. Det var da også bare to av oss som var fotpassasjerer på denne turen. Selve ferjeturen varer bare 45 minutter og ferjene går to ganger i timen. Ferja begynner å bli gammel og sliten, men fungerte helt greit til sitt bruk.
Maribo stasjon
I Rødby var det bare noen minutter å gå fra ferjeterminalen til bussen som stopper rett utenfor, men du må gjennom en undergang som er skiltet med buss. Herfra går det lokalbuss til Maribo. Den går to ganger i timen og tar en lang sightseeingtur på den danske landsbygda. Fra Maribo går det lokaltog til Nykøbing Falster. Disse går også to ganger i timen og går fra plattformen på den andre siden. Sporene er ikke merket, men det står skilt. Lokaltoget som brukes er av samme type som brukes på små sidebaner på Jylland. Det var en del folk ombord på toget selv om det var midt på dagen.
DSB regiontog fra Nykøbing F til København
Det var bare en halvtimes togtur til Nykøbing F, der det går regiontog til København. Dette var av den klassiske DSB-typen med kun fire seter mot hverandre og det ble etterhvert svært fullt innover mot den danske hovedstaden. Som du skjønner ble dette altså en tur med mange bytter: Først regionbuss, så ferje, så lokalbuss, så lokaltog før siste delen ble gjennomført med regiontog. Alt var mer eller mindre i rute og det var enkelt å finne frem og generelt korte avstander, med unntak av de lange gangtunnelene til og fra ferjene.
Lokaltoget fra Maribo til Nykøbing F
Så var det det andre poenget med reisen, nemlig om det var noe å se av arbeidene med Fehmarn Belt Link, som både er en lang undersjøisk tunnel mellom Tyskland og Danmark og oppgradering av toglinjene på hver side. Når det blir ferdig skal togene kunne kjøre fra København til Hamburg på bare 3 timer mot 5 timer i dag. Det var ærlig talt ikke så mye å se. Ved siden av ferjeterminalen i Puttgarden pågår det store arbeider, men det var i grunnen lite å se fra der jeg stod. På dansk side så jeg bare mange skilt til tunnelbyggingen og det eneste jeg virkelig så var byggingen av den nye brua over Storstrøm ved Vordingborg.
Ny bru bygges over Storstrøm. Det mest tydelig man kan se av alle arbeidene på strekningen.
Så er det noe poeng å bruke denne forbindelsen? Ja og nei. Du kan glemme å se noe særlig til byggearbeidene, men skal du fra Lübeck til København er det faktisk like kjapt som å ta toget rundt. Bussen gikk fra Lübeck 10.10 og jeg var framme i København før 16.30 med god tid mellom de forskjellige transportmidlene. Det hadde tatt like lang tid å ta toget fra Lübeck til Hamburg eller Neumünster for derfra å ta toget til København. Men, skal man derimot fra Hamburg til Danmark blir det en større omvei. Og hvor mye kostet det? Bussen på tysk side var inkludert i Deutschlandticket så for meg var den gratis. Ferja kostet 20 euro og hele turen fra Rødby til København kjøpte jeg i DSB-appen til 140 danske kroner. Rundt 400 norske kroner altså.
Også publisert på reisemedtog.no
Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER