Det har lenge vært en hovedforbindelse mellom Skandinavia og kontinentet. Under pandemien ga Stena Line opp, men nå er det igjen ferjeforbindelse mellom Trelleborg og Sassnitz og det er en rask forbindelse.
Ferjeleiet i Sassnitz
Det er FRS Baltic som har satt inn katamarenen Skånejet på forbindelsen mellom Trelleborg, Sveriges sørligste by og Sassnitz på øya Rügen i Tyskland. Overfarten tar bare to og en halv time og jeg var godt fornøyd med både pris, service og overfart under min test av båten i slutten av mai i år. På denne strekningen har det gått ferjer i mer enn 100 år, men FRS satte inn hurtigferje først i våres, etter å tidligere ha kjørt fra Ystad.
FRS sin ferje mellom Trelleborg og Sassnitz, her i Sverige
Jeg tok ferja som fotpassasjer fra Sverige til Tyskland og i Trelleborg er det svært enkelt å komme seg ombord. FRS har rett og slett en skranke inne på togstasjonen Trelleborg centralstation, som ligger et kvartal fra byens hovedgate og 5 minutter fra hotellet jeg hadde overnattet på. Innsjekking foregår enten på togstasjonen eller du kan gjøre det online.
Lyst og fint og god plass i Business Class
Det heter seg at du skal møte opp en time før avgang, men strengt tatt er ikke det helt nødvendig. Et dusin passasjerer satt bare og ventet til vi skulle ombord i ferja. Temmelig nøyaktig en halv time før avgang låste den ene ansatte som var på jobb i Trelleborg opp porten til havneområdet og sjekket billetter. Bak portene sto det en buss som fraktet fotpassasjerer til selve ferja.
Noe av det som er inkludert på Business Class
Der gikk vi ombord gjennom bildekket, men det var satt av en egen trasè til fotpassasjerene så det var ingen konflikt med bilene som kjørte ombord samtidig. Deretter var det bare å gå opp noen trapper for å komme til hoveddekket. Det er flere klasser ombord på dette skipet. Standardavdelingen er på hoveddekket, går man opp en trapp kommer man opp til Standard Premium og til Business Class. Billettene ble her sjekkt på nytt.
Standard klasse i første etasje. Premium i andre etasje.
Jeg hadde valgt Business Class og kunne velge mellom vindusplass og sete inne i skipet. Jeg valgte sitte litt vekk fra vinduet for å unngå refleksjoner på dataskjermen og jeg var da den eneste som ikke satt ved et vindu i business Class-avdelingen. Kort tid etter at jeg satte meg ned kom det en servitør og ga meg både kaffe og litt smågodt, alt inkludert i prisen på Business class.
Utsikt fra vinduet nær Sassnitz
Selve overfarten gikk rolig for seg. Det var fint vær og til tross for at det er en katamaran var det mulig å gå ut på dekk. Ulempen med hurtigbåt er at det er ikke spesielt behagelig å stå ute under overfarten, men det er kjekt å kunne trekke litt frisk luft. Det var for meg en behagelig temperatur inne, men jeg vil tro noen ville oppfatte det som litt småkaldt. Ellers var det cafè både oppe og nede der man kjøpe seg litt mat og drikke.
Utsikten fra vinduet på Business Class
I Sassnitz så forlot vi ferja på samme måte som vi kom inn, via bildekket. Også her er det avsatt egen plass til fotpassasjer men det var likevel litt forvirrende. Man går nemlig ikke til noe terminal og vi ble bare låst ut av havneområdet til en parkeringsplass. Jeg er dermed ikke helt sikker, men jeg tror de som skal fra Sassnitx kan gå inn til den gamle Stena-terminalen, som du tydelig ser her, men som sagt jeg er ikke sikker.
Ferjeleiet i Sassnitz, der tog kan kjøre ombord på ferjene.
På denne siden er ferjeleiet usentralt plassert i Mukran Hafen, men det går busser som er tilpasset ferjetidene fra en holdeplass bare noen få minutters gange unna. Dette er skiltet og det gikk greit å ta bussen til Sassnitz togstasjon. Prisen på ferja var overraskende lav. Jeg betalte 30 euro inkludert drivstoffgebyr og for å sitte i Business Class. Men, jeg sjekket litt fram og tilbake og det virket for meg som det var samme pris i alle klasser. Kanskje et tilbud de hadde på den tiden. Det er noe dyrere om sommeren, ser jeg.
Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER