I gamle dager var dette den viktigste ferjeforbindelsen i Skandinavia. Nå er det kommet bru over Øresund men det går fortsatt mange ferjer mellom Helsingør og Helsingborg.
Ferja mellom Helsingborg og Helsingør
Jeg skal innrømme at jeg selv for det meste bruker Øresundsbrua når jeg skal mellom Sverige og Danmark. Men, ved siste besøk hadde jeg kjøpt en billett som kalles Øresund Rundt og da kan du bare reise en tur over Øresundsbrua, den andre kryssingen av Øresund må være med ferja Helsingør Helsingborg. Så, da fikk jeg jo en sjelden sjanse til å gjenoppleve gamle dagers ferjeromantikk.
Ferjeterminalen på Helsingborg C ( Knutpunkten )
Det har skjedd en del siden de dager da langdistansetogene fra Norge og Sverige ble kjørt ombord i ferja i Helsingborg og fortsatte turen på dansk side etter ankomst Helsingør. I disse dager er ferjeterminalen i Helsingborg i det samme bygget som både jernbanestasjonen og bussterminalen. Togene er i kjelleren, bussene i første etasje og det er bare å ta en rulletrapp opp så kommer du til ferjene.
Ferjeterminalen på Helsingborg C ( Knutpunkten )
ForSea heter selskapet som trafikkerer Øresund med både biler og passasjerer. Ferjene går hvert tjuende minutt så det er i grunnen bare å møte opp, kjøpe billett og vente på neste ferje. Jeg kunne gå rett til ferja ettersom jeg allerede hadde billett. Kontrolløren klippet et hull i billetten for å vise at den var brukt opp og jeg gikk ombord. Litt nostalgi med papirbillett og klipping, men ellers er det meste nytt.
Utsikt mot Helsingborg
Det som overrasket meg litt der var at mellom Norge og Danmark; og Norge og Sverige må man registrere seg med navn og adresse og vise ID. Det var ikke noe slikt på denne ferjeturen selv om det er en internasjonal forbindelse. Det kan hende de gjør det med de som kjøpet billett i luka, men de som allerede har billett oppgir ikke personalia.
Interiør på ferja
Nå skulle jeg kanskje erklære dette for en spennende opplevelse, men ettersom ferjeturen også er på bare 20 minutter er det lite man rekker ombord. Strengt tatt gikk jeg bare ombord, gikk litt rundt i ferja, satte meg ned og så ut av vinduet i 10 minutter. Så vi vi framme.
Cafèen på ferja
Utsikten var forsåvidt fin, men det var grått vær. Du får sett mye av både Helsingborg og Helsingør. Det store høydepunktet på turen er nok slottet i Helsingør, som gjerne kalles Hamlets slott. Hvis du er rask så kan du jo få deg en kaffe i kafèen eller noe å spise kanskje.
Utsikt mot Helsingør. Helsingør slott i bakgrunnen
Det virker nesten unødvendig med cafè på en slik kort ferjetur, men det er faktisk mulig å bli ombord. Dersom du kjøper en Tura-biljett kan du bare bli sittende og nyte en middag eller noe å drikke fram og tilbake. Ja, du kan reise så ofte du vil fram og tilbake, så lenge du ikke går av.
Utsikt mot Helsingør
Min ferjetur var inkludert i Øresund Rundt-billetten som koster 299 kroner for to dager og inkluderer kollektivtransport i Skåne og i Hovedstadsregionen i Danmark og en reise over Øresundsbrua. En fotgjenger betaler normalt 64 kroner en vei mellom Helsingborg og Helsingør. Det er også prisen for en Turabiljett.
Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER