Oslo har fått nye trikker. Disse er både lengre og lettere enn de gamle og er nå i trafikk sammen med annet materiell.
Ny trikk ved Holbergs plass
Oslo var ikke heldig med de forrige trikkene som ble kjøpt inn. SL95 som de kalles fordi de ble kjøpt inn i 1995 er tunge, uhåndterlige og upopulære. Da er de eldre trikkene SL79 bedre, men disse er ikke tilpasset moderne krav i det hele tatt. SL18 som de nye heter skal erstatte begge typer trikker i Oslo. Alle de nye trikkene skal være faset inn i løpet av 2024
Ny og gammel ved Rikshospitalet
Oslo har kjøpt inn 87 nye trikker fra spanske CAF. – Trikkene deres er større, bredere og har et moderne uttrykk. De har seks doble dører som gjør på- og avstigning raskere, og hver trikk skal kunne frakte 220 passasjerer. Det sa konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien AS til NTB når trikkene ble lansert for pressen. Det skal ha kostet mer enn 4 milliarder kroner.
Interiør
Etter lang ventetid er trikkene endelig i vanlig trafikk. Foreløpig brukes de bare på rute 17 og 18, som begge går til Rikshospitalet. Men, siden det er bare noen få nye trikker i trafikk så bruker man fortsatt også de gamle SL95-vognene og du vet aldri hva som kommer. Derfor ble vi stående og vente i 15 minutter før det kom en ny trikk. Men, det var verdt ventetiden
Interiør, setene nærmest dørene er reservert eldre.
Men, førsteinntrykket var godt. Den nye trikken føles moderne og det hjelper jo at den er ny og pen. Det første man legger merke til er at det er langt flere dører, slik at påstigning og avstigning går raskere. Dette er også en lavgulvstrikk slik at alle med rullestol eller barnevogn kommer lett inn og hvis jeg forstår det riktig kan de gå inn alle dører, men det er særlig god plass i den andre og den fjerde delen av trikken.
Sjekk alle de forskjellige skjermene
Trikken er gjennomført lavgulv slik at man kan bevege seg gjennom hele vogna uten å gå opp og ned trapper. Den både er og føles bredere så selv med fire seter i bredden er det litt plass igjen mellom setene. Det er fint at man har litt forskjellig sitteopplegg. Noen ganger er det fire mot hverandre, andre ganger er stolene etter hverandre og det er til og med noen enkeltseter.
Ny trikk ved Tinghuset
Ved setene jeg sjekket var det usb-uttak, noe som er viktig i våre dager, da mobiltelefonen går tom for strøm oftere enn man liker. Mange bruker app for å betale og da er det jo viktig med strøm hvis det blir kontroll. Informasjonstavlene er imponerende, det er to typer, en som viser neste stasjon og en som viser flere stasjoner fremover. Man har også fått plass til en reklameskjerm.
Forgjengeren er både tyngre og mindre tilgjengelig
Man merker fort at denne trikken er mye lettere enn de gamle og da i særdeleshet SL95 som er kjempetung. SL18 er vel også litt lettere enn SL79. Jeg liker de eldste trikkene, men de er jo håpløse for folk som ikke er like raske til beins, ettersom det er høyt opp til trikken. Men, en ulempe med de nye trikkene er at de er faktisk for lange! På en stasjon, jeg husker ikke navnet, fikk vi beskjed om at noen av dørene var stengt fordi vi ikke fikk hele trikken inn på plattformen.
Den nye trikken forfra
Det var omtrent det eneste negative jeg fant på min test av de nye trikkene. Dette er generelt gode trikker som gir en god følelse både når man ser på den og når man er passasjer. Informasjonen var også svært godt gjennomtenkt, med mange skjermer med forskjellig type informasjon. Det er nyttig å vite om de neste holdeplassene og hvor lang tid det er til trikken er framme. Denne trikken er også mye mer åpen enn forgjengeren og føles luftig, så får vi håpe at det er lett å holde trikkene rene.
Mer om: Norden - Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER