Tampere har nylig fått sin egen trikk, som ligner ganske mye på bybanen i Bergen. Det er bare et år siden de to første linjene åpnet, etter å ha vært foreslått i over 100 år. Dette er en moderne bybane og betalingen var også svært moderne.
Trikk passerer Koskipuisto
Tampere, Tammerfors på svensk, regnes som Finlands nest største byregion men har aldri før hatt en sporvei. Det har vært snakket om siden 1907 da ble nedsatt en komitè som skulle utrede trikk. Det tok likevel 114 år før bybanen var på plass.
Interiør i bybanen
Jeg liker å kalle dette bybane fordi denne trikken ligner veldig på Bybanen i Bergen. Den går så og si alltid i egen trasè og utenfor sentrum så er trafikken av biler og trikk helt adskilt. I deler av sentrum må trikken dele veibanen med busser og nyttetransport. Her er det også litt konflikt med fotgjengere, men det så ut til å gå greit.
Trikken snur ved Hervantajärvi
Foreløpig er to linjer satt i trafikk, Linje 1 og Linje 3. Navnet på linjene tyder på at det er planer om flere linjer, i hvert fall en linje 2. Linje 3 er foreløpig den lengste og viktigste og går fra Pyynikintori i sentrum til Hervantajärvi, en forstad et stykke sørøst for byen. Den passerer flere forsteder på veien og bruker 30 minutter på hele turen. Trikken glir elegant gjennom sentrum, boligstrøk og går ofte ved siden av hovedveier.
Flere forskjellige informasjonstavler inne i trikken
Linje 1 har flere holdeplasser sammen med linje 3 men starter fra en annen holdeplass i sentrum, Sorin Aukio. Den går til byens universitetssykehus, men hele turen tar ikke mer enn 15 minutter. Begge linjer går forbi togstasjonen i Tampere. Det er planer om å forlenge begge linjer og det eksisterer planer om flere andre linjer. Jeg er litt usikker på hvor langt disse planene har kommet.
Bybane ved Sorin Aukio
Siden Linje 1 bare har noen få stasjoner som ikke er felles med linje 3 så ble det til at jeg tok en tur fram og tilbake med linje 3. Vognene fremstod som nye og moderne med mye informasjon tilgjengelig, både som Led-tavler og hele linjekartet i taket. Dette er lavgulvstrikker, det vil si at det er svært enkelt å komme seg av og på. Det er også god plass til rullestoler og/eller sykler. Det er ikke nødvendig å gi signal hvis du vil av, bybanen stopper ved alle holdeplasser.
En holdeplass i sentrum
Det er ganske lange vogner slik at det er nok av sitteplasser. Under mitt besøk på tidlig kveld i august var det aldri fullere enn at jeg hadde et dobbeltsete for meg selv. Men, på andre tidspunkter kan det nok være trangt om sitteplasser og lettere å stå, som det gjerne er i slike byer. Det bor rundt 300 000 mennesker i området så litt passasjergrunnlag er det jo. Trikkene går ofte med få minutters mellomrom på dagtid.
Hele linjenettet kan du se over vinduet
Holdeplassene er ganske likt utformet og de fleste i sentrum har plattformer på hver side av sporene. Utenfor sentrum var de fleste også utformet på samme måte, vognene kan gå begge veier så det er dører på begge sider. På holdeplassene er det bra med informasjon og sitteplasser for de som venter på en trikk. Det er ingen betalingsautomater og sjåføren selger ikke billetter. Men, det er likevel veldig enkelt å kjøpe billett.
Linje 3 i sentrum
Du kan kjøpe billetter og reisekort fra såkalte Nysse-utsalg som kiosker og butikker. Nysse er navnet på det lokale trafikkselskapet og inkluderer også busser. Men, det er faktisk enda enklere for deg som er turist. Jeg dro bare fram VISA-kortet, holdt det foran automaten og vipps, der var billetten betalt. Jeg gjorde det samme på tilbaketuren og det viste seg at systemet husket meg, slik at jeg ikke betalte for mer enn en tur, som kan vare på inntil 90 minutter og koster 2,70 euro. Alle kort med contactless mulighet kan brukes. Du må ha en billett som gjelder to soner A og B, men billetten du kjøper med kortet gjelder uansett to soner.
Mer om: Norden - Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER