Struer er en liten dansk by i den andre enden av Limfjorden i forhold til Aalborg. Det er nærheten til vannet som er hovedattraksjonen i dette jernbaneknutepunktet, men jeg fant også flere grunner til å trives i Struer.
Rådhuset
Det var egentlig litt tilfeldig at jeg havnet i Struer, fordi jeg planla egentlig å overnatte i nabobyen Holstebro. Men, det var vanskelig å finne rimelig overnatting der og da kom jeg over privat overnatting til bare 300 kroner natta like ved togstasjonen i Struer så tenkte jeg at det var like greit å bo der. Les mer om det: Hotelltips: Privat overnatting i Struer. Struer er uansett bare 10 minutter med tog fra Holstebro.
Hovedgata i Struer
Det å komme til et sted med få forventninger er ofte en fordel og Struer viste seg å være en ganske ordinær dansk småby med et par godbiter. Den mest åpenbare fordelen er at byen ligger ved Limfjorden og har en stor gjestehavn der det trolig er mye liv om sommeren. Selv under mitt besøk i slutten av september var det mye båter å se på, selv om turist-sesongen åpenbart var over.
Gjestehavna
Struer er ingen gammel by i dansk målestokk, så sent som i 1801 bodde det bare noen få mennesker i det som da var en havn for Holstebro. På den tiden var det heller ikke noe utløp for Limfjorden i vest, den dukket først opp etter en stormflo i 1825 og ble senere utvidet av både naturlige årsaker og kanalbygging. Dermed ble Struer en viktig havneby også vestover og ikke bare for trafikken til Aalborg.
Limfjorden
Det var likevel først etter jernbanens ankomst i 1865 at Struer ble et sted av litt størrelse, i 1885 skal innbyggertallet ha passert 1000, ifølge Wikipedia. Struer ble et knutepunkt for jernbanen og det var på det meste 150 ansatte ved jernbanen i byen. Dette gjenspeiles i at Struer har en imponerende stor stasjonsbygning til å være en by med rundt 10 000 innbyggere.
Larsen, sett fra gågata
For deg som kommer til Struer er en spasertur langs Limfjorden en selvsagt aktivitet. Resten av byen er mer ordinær, men hovedgata er gjort om til en trivelig gågate med cafèer og butikker. Du finner også en rekke typiske danske steder som kroger og pølsebuer. Det som imponerte meg mest var likevel Larsen, en slags kombinert isbar, cafè og vinutsalg. Denne var oppe til langt på kvelden.
Inne på Larsen
Her var det godteri og iskrem av mange forskjellige typer i tillegg til at man kunne få seg et lett måltid. Imponerende med et sånt sted i en liten by som er åpent til sent på kveld. Men, det er en faktor som nok er avgjørende og som ikke ville fungert i Norge, Larsen har nemlig et stort utvalg i forskjellige viner. Det får man som kjent ikke kjøpt i kiosker eller butikker i Norge, og i hvert fall ikke utover kvelden.
Inne på Larsen
En litt mer spesialisert attraksjon i Struer er hovedkvarteret til Bang og Olufsen, som forøvrig holder til i Bang og Olufsens allè 1. Denne verdenskjente elektronikkprodusenten sysselsetter nesten en femtedel av byens befolkning, ifølge wikipedia. Ellers er en tur til Struer i september en reise til en dansk by uten turister av betydning. Vil du ha litt mer tradisjonell aktivitet så finner du et bymuseum like utenfor sentrum.
En vegg i Struer
Som nevnt før er Struer et jernbaneknutepunkt med forbindelse i mange retninger. Det går noen få daglige IC-tog helt til København, ellers er alle tog lokaltog. Det går tog til Thisted minst annenhver time på hverdager, samt lokaltog til Viborg og Aarhus hver time. Det går tog til Holstebro og Vejle en gang i timen, noen ganger IC-tog noen ganger lokaltog. Det går enda flere avganger til Holstebro, der noen avganger fortsetter til Aarhus via Herning.
Mer om: Norden - Les også
Åmål, bedre enn sitt rykte
Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER