Før smitten tok helt av og restriksjonene igjen gjorde det nesten umulig å reise rakk jeg en tur innom Trollhättan. Kanskje ikke Sveriges peneste by, men det var en helt grei og ganske opplyst spasertur.
Drottningtorget
Dette besøket ble gjort i slutten av november og det er en de kjipeste månedene i denne delen av verden. Det blir mørkt allerede klokka 16, snøen har ikke kommet ennå og kulda kryper sakte men sikkert innover tilværelsen. Da er det fint at noen byer prøver å lyse opp tilværelsen, slik som Trollhättan.
Drottningtorget
Nå var jeg to netter i Trollhättan, men jeg ankom etter mørkets frembrudd på fredag, dro på togtur tidlig lørdag og rakk ikke annet å reise tilbake på søndag så da ble det å utforske et mørkt Trollhättan sentrum. Det var kaldt og såvidt over 0 grader men heldigvis ikke noen glatte fortau, som er noe av det verste med vinteren.
Drottningtorget
Jeg gikk flere runder rundt i sentrum av Trollhättan, som er en by med rundt 40 000 mennesker og danner byregionen Trestad sammen med Uddevalla og Vänersborg. Toget mellom Oslo og Göteborg har stopp i Trollhättan så det er en lett tilgjenglig by for nordmenn. Det er bare 40 minutter med tog til Gøteborg, så de fleste turistene hopper nok over denne byen.
Kungsgatan
Fra tidligere er Trollhättan mest kjent for sin industri og ikke minst bilproduksjon. Byen er nok mest kjent for Saab, men Volvo har også vært etablert i byen. Du finner et Saab-museum like utenfor sentrum. Industri er kanskje ikke det som trekker mest turister, da er elva og slusene mer attraktivt. Det var her Vattenfall ble etablert da Staten kjøpte kanalen i 1905 og bygde en kraftstasjon.
Drottningtorget
Det var litt atmosfærisk langs kanalen også i mørket, men det er vesentlig finere her om sommeren. Hele området med elv, foss, sluser og kanaler er gjort om til et parkområde i gangavstand fra sentrum. Dessverre er fossene stort sett tørrlagt men de slippes av og til. Kanalen vi snakker om er selvsagt Göta Kanal, som betød mye for industrialiseringen av vårt naboland.
En park i Trollhättan
Det er mange gågater i Trollhättan, slik det gjerne er i svenske byer. Ved hovedtorget fant jeg en rekke skulpturer som var lyst opp på en morsom måte. Sentrum er en blanding av butikker, kontorer og boliger i typisk svensk stil og det var en god del liv i gatene også utover kvelden, etter at butikkene var stengt. Det meste er konsentrert rundt Kungsgatan, og det er også her man finner barer og restauranter.
Street Art like ved Kungsgatan
Cafèer finner man mange av, også utenfor Kungsgatan. Jeg ble spesielt imponert over et gresk bakeri, som ligger like ved togstasjonen. Greek Pastry Factory ligger i Järnvägsgatan og hadde litt uvanlige ting på menyen i tillegg til kaffe. Både kaker og et lett måltid var tilgjenglig og stedet holdt åpent utover kvelden til rundt klokka 21. Det var selvsagt også flere andre konditorier i byen.
Greek Pastry Factory
Trollhättan har togforbindelse til Oslo fire ganger i døgnet. Dette toget fortsetter til Göteborg, men det er mye rimeligere å bruke Västtrafiks regiontog som går hver time mellom Vänersborg og Gøteborg via Trollhättan. Cirka annenhver time går det også tog til Karlstad via Åmal, men vil du til Uddevalla må du enten bytte i Öxnered eller ta buss, som er enten express eller stopper på mange steder.
Mer om: Norden - Les også
En advents-tur til Uddevalla
Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER