På Tinnsjøen kan man fortsatt oppleve båt for tog, eller jernbaneferje som det heter. Forbindelsen er ikke lenger i rutetrafikk, men i sommer var det mulig å ta et nostalgisk cruise med den fredede ferja Storegut. Denne reisen ble foretatt i august.
Storegut på vei inn til Mæl ferjeleie
Dette er en tur som passer både for toginteresserte og de som vil ha en båttur på Tinnsjøen. Storegut er en veteranferje som tidligere trafikkerte tog og togpassasjerer over Tinnsjøen i Telemark, fra Mæl til Tinnoset. Fra Mæl gikk det tog til Rjukan og på denne delen kan man fortsatt ta veterantog om sommeren. Fra Tinnoset var det forbindelse til Notodden og videre med det norske jernbanenettet, i første rekke til Grenland.
På vei inn til Mæl, DF Ammonia til Høyre
Å reise med Storegut er som å gå inn i historien. Her er det både jernbanehistorie og krigshistorie som blir fortalt underveis. Det var på denne strekningen og med en ferje som ligner på Storegut at nazistene forsøkte å frakte de siste restene av tungtvannet som ble produsert på Rjukan. Sabotører senket ferja Hydro ute på Tinnsjøen og tungtvannet sank til bunnen av en Norges dypeste innsjøer.
Direktørsalongen
Den turen jeg var på gikk ned til der Hydro ble senket, før vår ferje snudde og kjørte tilbake igjen til Mæl. Før dette gikk ferja fra Mæl stasjon og litt nordover og mot bygdene Atrå og Austbygdi. Tinnsjøen er omgitt av høye fjell med dype daler. På nordsiden er det en del bebyggelse og noen brygger. Du finner til og med en stor badeplass i Tinn Austbygd. Kontrasten er stor når ferja vender nesa sørover. På østsiden er det knapt nok et hus og det er ikke mye av det på vestsiden heller.
Salongen for de vanlige dødelige
Storegut er en jernbaneferje som ble bygd i 1956 og trafikkerte Tinnsjøen fra 1956 til 1991. Skipet ble faktisk fraktet med jernbane til Tinnoset og montert der. Da skipet ble sjøsatt i 1956 var det Europas største innsjøferje. Skipet ble fredet i 2009 og ble i 2015 en del av Unescos verdensarv sammen med Industriarven Rjukan - Notodden. Ferja Ammonia som ligger fast ved Mæl stasjon er også fredet og er den siste gjenværende dampdrevne jernbanefergen i verden, ifølge Wikipedia.
En kjapp titt inn i styrhuset
Ammonia er fortsatt i kjørbar stand, men det er både dyrt og ressurskrevende å drifte en dampjernbaneferje. Det er mulig å få omvisning i Ammonia på sommeren og ved spesielle anledninger blir den også kjørt på Tinnsjøen. Men, i all hovedsak er det Storegut som er den som brukes. Det er mulig å kjøre togvogner ombord på Storegut også, men i vanlig trafikk stopper toget på Mæl stasjon og du går noen få meter for å komme ombord på ferja. Slik var det også når det var vanlig trafikk.
Utsikten over Tinnsjøen
Ombord på Storegut er det aller meste orginalt som det fremstod på 50-tallet. Her finner man både flere salonger, der en av disse var forbeholdt direktørene i Norsk Hydro. Helt nederst i båten er det kafeteria, der man kan få seg litt mat og drikke. Det er mulig å spasere ute på dekk under hele turen og du kan få bli med på omvisning nede i motorrommet ved forespørsel. Det er sitteplasser både inne og ute, under min tur var det lite folk så enkelt å finne ledige plasser.
Kafeteria i kjelleren
Selve båtturen er også ganske interessant utsiktsmessig. Som nevnt før er Tinnsjøen omgitt av mektige fjell så man får litt følelse av å være i en vestlands-fjord. Gaustatoppen er det høyeste fjellet i nærheten, men du ser også mot Blefjell og Hardangervidda. Hvis du følger godt med kan du til og med se et kloster oppe i fjellsiden. Ellers er det flere antydninger til gamle brygge-sentrum, som forteller at vannet har vært en viktig transportkilde i gammel tid.
Utsikt mot Tinn Austbygd
For å bli med denne ferja må du først komme deg til Mæl stasjon. Det går veterantog fra Rjukan til Mæl som passer med ferje i de fleste tilfeller, hvis ikke kan du ta rutebuss den ene veien. Den bussen stopper egentlig ved Mæl rasteplass, noen hundre meter unna, men bussen og fylkesvei 37 går rett forbi stasjonen så spør om du får lov til å gå av der. Dette er bussen mellom Notodden og Rjukan og det er avganger cirka hver annen time i begge retninger. Fra Notodden går det forbindelse med buss til Oslo og med lokaltog til Skien og Porsgrunn via Nordagutu der man kan bytte til Sørlandsbanen.
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/erdetmulig.no
Også publisert på reisemedtog.no Ekstern lenke
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER