Jeg var på vei fra Trondheim til Bodø med tog, men ettersom det er en 10 timers togtur, var det naturlig å stoppe omtrent halvveis. Mosjøen viste seg å være et svært godt valg for en to dagers stopp. Særlig Sjøgata viste seg som en trivelig gate med gamle hus og mange cafèer. Atmosfæren må sies å være helt unik.
Sjøgata i Mosjøen
- Sjøgata i Mosjøen består av Nord-Norges lengste rekke av trehus og -brygger fra 1800-tallet, ifølge Wikipedia. Og, etter å ha sett det selv kan jeg godt tro på det. - Mye av bebyggelsen i Sjøgata er fredet, og det er lagt vekt på riktig bruk av gamle byggeteknikker, redskaper, detaljer og farger, fortsetter wikipedia.
Bygninger i Sjøgata
Det er en god beskrivelse av Sjøgata, eller Sjøgato som enkelte sier. Dette var en usedvanlig trivelig gate å spasere i og siden det var sommer var det også en god del folk, tilsynelatende både turister og lokale. Det som var litt overraskende for meg, var at det også var en gate for biler, men det virket som alle tok hensyn til hverandre, både gående og billister. Jeg ble vitne til et underholdende opptrinn der en båt skulle fraktes opp fra fjorden. Det var ikke så enkelt som det høres ut som, men det gikk etter hvert.
Cafè i Sjøgata
Som navnet tilsier ligger Sjøgata ikke langt fra sjøen, der elva Vefsna renner ut i Vefsnfjorden, som til slutt ender ut i havet. Gata med alle de gamle husene går parallelt med fjorden, og er bare et kvartal unna. Mellom gata og sjøen ligger lange rekker med sjøhus, eller kanskje de kalles rorbuer i denne delen av verden.
Bildet er tatt fra Sjøgata med utsikt mot Vefsnfjorden
Dette er strengt tatt ikke selve sentrum av Mosjøen, som har en shopping og gågate enda et kvartal lenger inn. I Sjøgata ligger det en god del butikker, men det er befriende fritt for kjedebutikker. Det er derimot flere trivelige cafèer og spisesteder, mange av dem har uteserveringer som passet godt i noen og tjue grader og solskinn. Selv falt jeg for Umami, med bord på fortauet ut mot Sjøgata.
Baksiden av Sjøgata, ned mot fjorden
Nå ansees dette som en perle og en stor turistattraksjon, men det er ikke lenge siden Sjøgata var truet. Dette skriver Wikipedia om saken: - «Riv alt sammen» het det i reguleringsplanen som Vefsn kommune fremmet i 1970. Høykonjunktur etter krigen ga behov for parkeringsplasser i sentrum av byen, og mange ønsket at Sjøgatas bygninger, som da var gamle og falleferdige, skulle rives.
En kaffe på Umami, med sitteplasser i Sjøgata
- Det oppstod da en god del protester. Beboere og andre interesserte som så en verdi i å ta vare på gaten, mobiliserte til motstand mot riving. Også daværende kronprinsesse Sonja engasjerte seg, ifølge Wikipedia. Etter dette ble mange av bygningene satt i stand og det kan Mosjøen være glad for, dette er blitt et helt unikt miljø som jeg vil anbefale alle å besøke. Selv skulle jeg ønske at det var en gågate, men som nevnt er det ikke noe stort problem.
Gilles restaurant med uteplasser mot Sjøgata
En historisk bygning som er verdt et besøk er Lydiabrygga, som nå drives som kafè i første etasje, med uteplasser rett ut mot fjorden. 2 etasje leies ut til overnatting. Det var, som nevnt før, flere cafèer i nærheten, men jeg la også merke til at flere spisesteder var stengt under hele mitt opphold, til tross for at det var høysesong for turisme. Det var jo litt trist og kan skyldes koronapandemien.
Lydiabrygga og Vefsnfjorden
Togstasjonen i Mosjøen ligger en drøy kilometer fra Sjøgata, men det er enkelt å gå. Det er 3 avganger daglig til Trondheim og tre avganger daglig til Bodø, i tillegg til en fjerde avgang til Mo i Rana. Alle disse togene har korrespondanse med buss til Sandnessjøen, ellers er det begrenset med kollektivtransport. Mosjøen har egen flyplass, som betjenes av Widerøe og i all hovedsak har flyginger til Trondheim og Bodø. E6 går gjennom byen for deg som har egen transport.
Mer om: Norden - Les også
En trivelig spasertur i Trondheim
Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER