Jeg hadde litt uflaks med været under mitt første møte med Raumabanen, som også ble mitt første møte med SJ Nord. Men, i stedet for å ødelegge, ga været en magisk ramme rundt togturen som er rimelig spektakulær selv i regnvær.
Tog til Dombås på Åndalsnes stasjon
Den kjedeligste delen av denne togturen er den nærmest obligatoriske bussturen fra Ålesund til Åndalsnes, evt. fra et annet sted i Møre og Romsdal. Raumabanen går nemlig ikke lenger enn Åndalsnes som er et relativt lite sted langt fra der folk faktisk bor i dette fylket. Med to timer er bussturen fra Ålesund lenger enn togturen mellom Åndalsnes og Dombås.
Åndalsnes stasjon
Det høljet ned når jeg forlot Ålesund og det regnet fortsatt da bussen ankom Åndalsnes stasjon. Det går busser som korresponderer med togene, men de er tilsynelatende de eneste som går hele veien så det er ikke helt enkelt å planlegge å se litt av Åndalsnes før toget går. Siden himmelen hadde åpnet seg og toget skulle gå om få minutter ble det ikke tid til noe annet enn en kjapp titt på stasjonen. Den var grei nok, men lite å skrive om.
Utsikt fra togvinduet
Togsettet var et lite dieselsett med bare to vogner. På denne ettermiddagsavgangen var det mer enn halvfullt og jeg var litt overrasket over at det var lov å stappe så mye folk inn i et tog. Denne togturen ble foretatt i juli da turismen var på topp, men det var fortsatt korona-restriksjoner. Ellers er togsettet greit nok, har sett flere av disse i utlandet og jeg tror det er samme type tog som går på Rørosbanen. Det kalles type 93 i Norge, jeg innbiller meg at det kalles Talent i Tyskland?
Utsikt fra togvinduet
Det er nå SJ som har tatt over trafikken på Raumabanen, sammen med de fleste jernbanestrekninger nord for Oslo. De kaller togoperasjonen for Nord. Greit nok, men jeg skjønner ikke helt behovet for å gi ting dobbelt navn. Go-Ahead gjør det samme på Sørlandsbanen med Sørtoget, men de fleste sier Go-Ahead og det blir sånn her også. Jeg kjører med SJ og ikke med Nord. Eller jeg tar Raumabanen rett og slett.
Utsikt fra togvinduet
Togturen starter med en kjedelig runde i Åndalsnes, som ikke har sin beste side ut mot jernbanelinja. Heldigvis tar det ikke lang tid før vi kommer inn i Romsdalen, der Raumabanen følger elva Rauma mesteparten av tiden. Dette er en frodig dal innhyllet av store fjelltopper, som under mitt besøk var begravd i skyer. Så jeg fikk ikke sett så mye til Trollveggen, som toget passerer ganske nær, men fjellveggene var likevel imponerende.
En stasjon på Raumabanen
Heldigvis sluttet det etterhvert å regne og jeg fikk sett litt mer av landskapet, selv om fjelltoppene fortsatt var innhyllet i skyer. Dermed fikk jeg med meg litt mer av det som skjedde i enden av Romsdalen der toget må gjøre en spektakulær manøver for å komme opp fjellsiden, ved hjelp av to vendepunkter, der den ene svingen går i en vendetunnel. Dette er dobbelslyng som gjør jernbanen 7.5 kilometer lengre der jernbanen i flere kilometer kjører i feil retning.
Utsikt fra togvinduet
Når vi kommer opp til Lesja og Lesjaskog er landskapet fortsatt hyggelig, men ikke like dramatisk og sånn fortsetter det helt til Dombås. Men, det er flere gamle stasjonsbygninger å beundre på strekningen så direkte kjedelig er det aldri. Dette er uansett et lokaltog som stopper på flere stasjoner, selv om flere holdeplasser nå er nedlagt. Hele turen tar i underkant av en og en halv time. Det er ikke så ille på en 114 kilometer i utfordrende terreng.
Pizza i Restaurantvogna mellom Dombås og Hamar
Dombås er heller ikke destinasjonen for de fleste reisende. Jeg fortsatte reisen med et korresponderende tog fra Trondheim mot Oslo. Også det kjøres nå av SJ selv om det er akkurat de samme vognene som før på samme tid. Men, menyen i restaurantvogna var ny, tror jeg, så jeg prøvde meg på en pizza som smakte like godt som det ser ut som. Da var solen kommet fram og resten av turen til Hamar gikk som forventet. Det er også en del å se på ut av vinduet på den strekningen, men det får bli et annet blogginnlegg.
Lagt inn 15.11.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Norden
Växjö er neppe førstevalget for mange av de som reiser på ferie i Sverige. Men, etter å ha tilbragt en sommer der må jeg si det er en behagelig by som har alt man trenger, kanskje med unntak av et trekkplaster.
Lagt inn 13.10.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Decin, eller Děčín som det blir på Tsjekkisk, er en småby helt nord i Tsjekkia, nær grensen til Tyskland. Byen ligger langs Elben ( Labem på tsjekkisk ) og har en helt åpenbar attraksjon som er godt synlig.
Lagt inn 05.10.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Travemünde er teknisk sett en bydel i Lübeck, men har sitt eget sentrum og en særegen atmosfære. Navnet lyder nok kjent for mange ferjepassasjerer, for herfra går det mange ferjeforbindelser blant annet til Skandinavia. Dette er også den badebyen som er lettest tilgjengelig fra Hamburg, noe man merker godt i sommerhelger.
Lagt inn 27.09.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Det var faktisk en tilfeldighet at jeg kom over Valtice, men du verden for en liten perle av en småby. Byen har verdensarvstatus, men er likevel relativt ukjent som turistdestinasjon.
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin