Man kan nesten ikke dra til Sognefjorden og ikke ta en tur på vannet. For meg ble det kombinert fjordcruise og transport videre.
Norleds hurtigbåt til Bergen ved kai i Flåm
Etter en spektakulær togtur med Flåmsbanen ankom jeg Flåm i strålende solskinn. Men, Flåm er jo egentlig et ganske kjedelig sted og kun for turister så jeg ville videre. Jeg hoppet dermed ganske kjapt på Norleds hurtigbåt til Bergen, men tok den bare til Leikanger.
Inne i hurtigbåten
Dette er åpenbart en båttur som er rettet mot turister og kanskje aller mest utenlandske turister som tar Flåmsbanen den ene veien og drar tilbake til Bergen med hurtigbåten. Men, med fravær av utenlandske turister var det bare en håndfull passasjerer som gikk ombord i Flåm.
Utsikt fra båten
Båten i seg selv tar bare passasjerer og det er nok sitteplass til alle, som jo sikkert er viktig på vinteren når det kan være litt røffere forhold. Hurtigbåten har flere stopp på vei til Bergen og prisen er ikke akkurat billig. For min en times tur til Leikanger ble det 240 kroner. Det er cafè ombord men jeg var ikke innom den under denne turen.
Utsikt mot Undredal
Akkurat hurtigbåt er en overdrivelse, i hvert fall på vei ut fra Flåm. Båten kjørte nemlig litt fram og tilbake i Aurlandsfjorden slik at vi skulle få se litt nærmere på naturen og i et tilfelle kjørte båten helt inntil en foss, og lå der i noen minutter. Eneste stopp på min tur var Aurland.
Utsikt fra båten
Naturen her er uten tvil noe av det flotteste fjord-Norge har å by på, med høye snødekte fjell og svært bratte fjellsider som nærmest stuper ned i fjorden. Men, likevel ser man flere hus som klynger seg fast i fjellsiden. Noen ganger er det uforståelig at man i det hele tatt kommer fram til disse bygningene.
Utsikt fra båten
Man sitter igjen med følelsen av "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". På vei ut fra Flåm passerer vi blant annet Undredal, som inntil nylig bare var mulig å nå med båt. I horisonten ser man enda flere fjell, fjorder og masse snø. Dette var i juli måned. Så er det også sidefjorden Nærøyfjorden innskrevet på Unescos verdensarvliste på grunn av den spektakulære naturen.
Utsikt fra båten
Det går litt fortere når vi kommer ut på selve Sognefjorden og min reise ble avsluttet ved Leikanger Kai. Dette må ikke forveksles med et annet sted som heter Leikanger, i mitt tilfelle er det en del av Hermansverk, som var den tidligere hovedstaden i Sogn og Fjordane fylke. Men, på kaia var det heldigvis en buss som stod og ventet slik at jeg kom meg til Sogndal, som var kveldens reisemål.
Utsikt fra båten
For meg passet det i grunnen greit å gjøre det på denne måten, selv om prisen er stiv. Jeg fikk meg en tur på Sognefjorden og slapp å kjøre gjennom de endeløst lange tunnelene. Det hadde riktignok blitt rimeligere og tatt kortere tid, men er man på tur så er man på tur. På den annen side ville jeg neppe tatt denne båten til Bergen, for prisen er vei er på nesten 900 kroner og da er det faktisk billigere og raskere med tog.
Mer om: Norden - Les også Kort, men innholdsrik ferjetur
Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER