Det er en spektakulær reise uansett hvordan du ankommer Flåm. Men, Flåm er egentlig ikke et sted, absolutt alt her har med turisme å gjøre.
Utsikt mot Sognefjorden, her kalt Aurlandsfjorden
Jeg ankom Flåm med Flåmsbanen fra Myrdal, Norges mest spektakulære togtur ned bratte fjellsider, forbi dype daler og voldsomme fosser. Da måtte jo Flåm bli et lite antiklimaks, men jeg var faktisk overrasket over å finne ut at det egentlig ikke er noe tettsted i det hele tatt. I hvert fall føles det som absolutt alt er for turistene.
En av få bygninger i Flåm sentrum
De andre måtene å komme til Flåm på er til vanns, via en flott sidearm til Sognefjorden, eller ved hjelp av en de relativt nye og kjempelange tunnelene på E16, som jo er rimelig spesiellt i seg selv. Selv foretrekker jeg uten tvil toget.
Toget Cafè, som var stengt under mitt besøk
Ved ankomst Flåm blir det geleidet inn i et slags kjøpesenter som egentlig bare er en diger souvenir-butikk og en stor turistinformasjon. Selve stasjonsbygningen er gjort om til et museum for Flåmsbanen og utbyggingen av denne, som jo er verdt et museum i seg selv.
Et av overnattingsstedene i Flåm
Jernbanemuseet er ikke så veldig stort, men det er gratis inngang og viser deg hvor slitsomt det må ha vært å anlegge jernbane i dette ugjestmilde terrenget. Det er utstilt både jernbaneutstyr, andre transportmidler og hverdagslige ting fra gamle dager i regionen.
Flåmsbane-musèet
Når vi snakker om tog, Et gammelt togsett er gjort om til en cafè, som selvsagt var det første jeg oppsøkte etter ankomst. Til min skuffelse var Toget cafè stengt, noe som var litt rart ettersom det var en del mennesker i Flåm denne fine julidagen. Men, etter hvert fikk jeg inntrykk av at det var langt færre enn det pleier å være på denne tiden av året.
Flåmsbane-musèet
En spasertur i Flåm er forsåvidt fort gjort, ettersom sentrums-området består av noen få bygninger, der alle på en eller annen måte er rettet mot turistene. På togturen så jeg noen boliger men her i selve Flåm er det bare hoteller og andre overnattingssteder, butikker og serveringssteder. Det bor da også bare 400 fastboende i Flåm, men de tar imot 1,4 millioner turister i et normalår.
Aktiviteter på Aurlandsfjorden
Når man også da får vite at av disse 1,4 millionene er det 90 % utenlandske turister og 40 % kommer fra Asia, så skjønner man at det var kanskje ikke en normal sommer. På den annen side er jeg svært glad over å ha fått tatt turen hit mens det var omtrent tomt for utenlandske turister. Det må være et mareritt her i et normalår, nå slapp man jo også å få utsikten blokkert av cruiseskip.
Hurtigbåten til Bergen
Det er absolutt noe å gjøre i Flåm hvis du vil overnatte en natt eller to, men ingenting er rimelig. Toget til Myrdal koster 430 kroner en vei og går flere ganger om dagen, der kan du ta tog til Oslo eller Bergen. Det går hurtigbåt til Bergen via Sognefjorden en gang om dagen fra Flåm, i tillegg går det fjordbåt til Gudvangen. Det går også noen få busser, både lokalt og ekspress til Voss og Sogndal via de før nevnte megatunnelene.
Mer om: Norden - Les også Voss, en helt OK pause på reisen
Alle bilder: Kyrre Dahl/erdetmulig.no -
Følg bloggen på: FACEBOOK eller TWITTER