Lagt inn 25.07.2020 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Bussturer
Hvis du ser på kartet så er det omtrent bare vann mellom Stavanger og Haugesund. Likevel går det mange busser mellom de to byene og en busstur betyr mange undersjøiske tunneler, bruer og en ferje.
Bussen ombord på ferja mellom Mortavika og Arsvågen
Kystbussen er betegnelsen på bussruta, som har hyppige avganger mellom Stavanger og Bergen via Haugesund og Stord. Det er litt unntaks-tider for bussene, men denne dagen var de satt opp til å ga annenhver time fra Stavanger til Haugesund. Jeg ble lettere forvirret på bussterminalen i Stavanger, som kalles Byterminalen og ligger vegg i vegg med jernbanestasjonen. Det kom nemlig to busser på stoppestedet og den ene stopper ikke i Haugesund i det hele tatt. Det viste seg at denne kjørte direkte til Bergen noe som sparer en halv time omtrent. Sjekk avganger og priser på kystbussen.no
Utsikt fra bussvinduet
Min buss var omtrent så full som busser kan være i de dager, i slutten av juni var det bare tilatt med passasjerer på annenhvert sete. Bussen gikk helt til tiden og den første delen av turen går naturlig nok gjennom sentrum og forsteder i Stavanger. Det tar likevel ikke lang tid før bussen er utenfor tettbebyggelsen og ferden går på relativt standard veier mot Randaberg. Du skjønner at noe er i ferd med å skje for vi ser stadig kysten komme nærmere. Det er god utsikt i noen minutter før vi kjører inn i Byfjordtunnelen.
Utsikt fra bussvinduet
Dette er bare en av mange undersjøiske tunneler vi skal gjennom på denne turen. Byfjordtunnelen går mellom Randaberg og Rennesøy og er seks kilometer lang og er en del av veianlegget Rennfast, som ble åpnet i 1992. Vi kommer såvidt opp og ut av tunnelen på Sokn-øya før vi kjører over en bru til Mosterøy. Og bare noen minutter senere kjører vi inn i nok en lang undersjøisk tunnel, nemlig Mastrafjord-tunnelen. Denne er 4,5 kilometer lang og er altså bare såvidt kortere enn den første tunnelen.
Utsikt fra bussvinduet
Etter over 10 kilometer med undersjøiske tunneler er vi endelig ankommet Rennesøy og får der en liten pause fra mørket. Men, vi følger fortsatt E39 som til tider går svært nærme Boknafjorden, så det er god utsikt til vannet. Men, vi befinner oss jo på en øy og det er mye vann mellom her og Haugesund som må forseres. Etter noen minutter på Rennsøy kommer vi til ferjekaia i Mortavika. Dette er ikke stort annet enn en ferjekai og ikke akkurat noe tettsted, men heldigvis har bussen prioritet så vi kjører omtrent rett ombord.
Ombord på ferja, utsikt til en annen ferje
Til tross for at både Mortavika og Arsvågen begge ligger langt unna det meste er dette en svært travel ferjeforbindelse, faktisk landets nest største målt i antall kjøretøy. Det er bare Bastøferjene mellom Horten og Moss som frakter flere biler og passasjer. Ferjene går 4 ganger i timen og overfarten tar 25 minutter, så man rekker akkurat å gå ut av bussen, en tur på toalettet og en rask kopp kaffe før det er på tide å sette seg inn i bussen igjen. Ferja er inkludert i billettprisen og jeg betalte 239 kroner et par dager i forveien. Det koster mer å kjøpe ombord og i disse dager kan det hende at det ikke selges billetter ombord i det hele tatt.
Utsikt fra bussvinduet
Når man ikke gjør det så ofte så er disse ferjeturene en velkommen pause for sånne som meg. Nå er det ikke mer enn to timer mellom Stavanger og Haugesund så det er ikke så viktig med pause, men jeg har vært på flere bussturer oppover Vestlandet i busser som ikke har toalett så da setter jeg faktisk pris på de 10 minuttene på en ferje eller hva det måtte være. Det er forøvrig verdt å merke seg at denne ferja ikke eksisterte før Rennfast. I gamle dager gikk forbindelsen fra Randaberg til Skudeneshavn på Karmøy.
Utsikt fra bussvinduet
Vi er i Bokn kommune og kjører nå over flere bruer i et landskap med spredt bebyggelse men som før hele tiden i nærheten til vannet. I det fjerne kan vi også skifte litt storindustri, er det kanskje en oljeterminal eller noe slikt? Så går vi til min overraskelse inn i en ny undersjøisk tunnel og dette er den lengste så langt. Karmøytunnelen er nesten 10 kilometer lang og det er til og med en rundkjøring i midten! Når jeg ser på kartet blir jeg forundret over hvorfor man la en slik tunnel her, for hadde man lagt bruer i stedet hadde de ikke blitt spesiellt lange.
Utsikt fra bussvinduet
Vi får såvidt se litt av Karmøy før bussen tråkler seg innover mot Haugesund i ganske heftig trafikk. Jeg har blitt fortalt at det nesten alltid er mye biltrafikk her, men omfanget overrasker meg litt. Vi ankommer Haugesund Bussterminal som også kalles Flotmyr til tiden. Det er ikke en spesiellt hyggelig velkomst til Haugesund, terminalen virker både gammel og taket virker rustent, men det er ikke stort mer 10 minutter å gå ned til sentrum. Bruk undergangen du finner bak terminalbygget for å komme under den trafikkerte veien.
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin