|
EN REISEBLOGG AV KYRRE DAHL
www.erdetmulig.no
|
|
Tog i Slovenia: Kaotisk og i forfall, men billig og fin utsikt
Lagt inn 31.03.2018 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tog - reiser og stasjoner
Det var nesten et sjokk å komme fra en førsteklasses togopplevelse i Østerrike og inn i Slovenia, der togsystemet er preget av forsinkelser, slitne togsett og et system som ingen forstår noe av. Og på toppen av det hele ble det buss for tog! På den annen side er det fin utsikt og billetten er rimelig.
Den aller første opplevelsen med slovenske tog fikk jeg allerede i Østerrike, for etter en en hyggelig tur fra Wien, måtte jeg bytte tog ved grensestasjonen Spielfeld-Strass, som er bare 15 minutter med tog nord for Maribor. Dette var et eldgammelt tog som åpenbart hadde sett bedre dager, men for mitt bruk gikk det greit, Ironisk nok kjørte vi avgårde noen minutter før tiden, ettersom det ikke var så mange som trengte å bytte tog denne dagen.
Noen dager senere skulle jeg videre fra Maribor til hovedstaden Ljubljana. Dette er de to største byene i Slovenia og togstrekningen mellom de to er i høyeste grad den viktigste i landet. Jeg så meg ut det slovenske pendolino-toget, som er den beste klassen det statlige slovenske jernbaneselskapet har. Men, her ble jeg skuffet, for det toget var innstilt på den første delen av turen. Det var først lokaltog til Pragersko så buss for tog derfra til Celje, der vi endelig kunne gå ombord i Pendolino-toget. Forøvrig er tidtabellen noe snodig og mangler fullstendig system. I motsetning til land som Tyskland og Østerrike der togene går hver time eller annenhver time til faste klokkeslett, går togene i Slovenia tilsynelatende i hytt og pine. Mellom Maribor og Ljubljana, for eksempel, er det tre tog ved 10-11-tiden og så går det ikke noen tog før rundt klokka 15. Ikke helt enkelt å forstå.
Når det gjelder Pendolino-toget, et krengetog, så er det forsåvidt et bra tog, eller rettere sagt, det var et bra tog en gang på 90-tallet. Nå begynte det faktisk å bli litt slitent, omtrent som de fleste andre slovenske tog. Og en annen ting, etterhvert skjønte jeg at Slovenia har kun et slikt tog! Alle andre tog er enten lokaltog eller gammeldagse tog med kupeèr. Noe som var merkelig var at det i togtabellen sto at det var obligatorisk plassreservering. Jeg fikk ingen slik reservasjon og jeg er temmelig sikker på at ingen andre hadde det heller. Det virket heller ikke som om man trengte ekstra billett for å sitte på første klasse. Jeg satt nemlig rett ved siden av og så flere ungdomsgrupper sette seg der inne uten at konduktøren reagerte.
Vi ble selvsagt litt forsinket på grunn av buss-kjøringen, men ikke verre enn at vi var framme 15 minutter etter planlagt togankomst. Når jeg senere skulle forlate Ljubljana, var det helt kaos og togene var opptil flere timer forsinket, se bildet litt lenger oppe i saken. Flere timer forsinket er ganske godt gjort i et lite land, der den lengste togturen du har mulighet til å ta er på under tre timer. De fleste er på en time eller mindre. På vei ut av Ljubljana var det faktisk et østerriksk togsett, det viste seg at det toget går hele veien fra Zagreb til Frankfurt i Tyskland, via Salzburg. Det er en laaang togtur.
Når det er sagt går det relativt mange tog i Slovenia, i hvert fall på hverdager. Det virket som om det blir satset hardt på å få folk til å pendle med tog inn og ut Ljubljana, så det går bra med tog til byer som ikke er så langt unna hovedstaden. Skal du til en landsby som ligger litt lenger unna, kan du derimot risikere at det bare er et par tog om dagen og kanskje ingen i det hele tatt i helgene. På pluss-siden snakket alle jeg møtte av ansatte på togene litt engelsk og var svært hyggelige, så hvis du spør bør du kunne få svar. Billetter kjøpes fortsatt i en billettluke eller av konduktøren på toget. Så aldri noen automater noe sted, men jeg tror du kan bestille på websiden til det slovenske togselskapet, i hvert fall hvis du skjønner slovensk.
Jeg så aldri noen form for servering på de togene jeg satt på i Slovenia. Nå er det kanskje heller ikke så viktig ettersom det sjelden er lange turer. På den annen side var det generellt god utsikt fra togvinduet. Slovenia er et land med mange fjell og dype daler og togene følger ofte elveleiene. Særlig strekningen mellom Celje og Zidani Most er pittoresk. Det er her de to landskapsbildene er hentet fra, det ene er faktisk brua Zidani Most. Dette er Slovenias viktigste byttepunkt, for her skifter mange tog på vei til eller fra øst i landet. Selve stedet er ikke mer enn en togstasjon og en klump med hus inne i en trang dal.
Det er mye fin natur også på vei vestover mot Østerrike og Tyskland, da næmer man seg de slovenske alper. Forøvrig er det verdt å notere seg at de fleste togstrekninger i Slovenia fortsetter til nabolandene, men det er ikke alltid togene gjør det. Det er tonnevis med eksempler der toget går til siste stasjon i Slovenia og så må du komme deg selv over til nabolandet for å komme videre. Til Østerrike går det stort sett greit, men til Italia er det helt håpløst. Toget til Trieste går faktisk ikke til Trieste. Det går såvidt inn i Italia og stopper i Villa Opicina, som er rett over grensen og rett nord for Trieste. Men, ned til byen er du avhengig av taxi eller kanskje hvis du er heldig har trikken begynt å gå igjen. Men, grunnen til at jeg nevner dette er at jeg plukket opp en melding om at det fra sommeren av igjen skal gå tog fra Ljubljana til Trieste, så sjekk det hvis du er interessert.
Så var det prisen da. Slovenske tog er vesentlig rimeligere enn norske, men jeg føler de er en tanke dyrere enn i land som Polen. Nå har jeg ikke tatt så mange turer at jeg kjenner hele systemet, men en billett på andre klasse fra Maribor til Ljubljana kostet 11 euro. Det er normalt en tur på to timer, så 100 norske kroner er ikke så ille, men dog litt dyrere enn jeg er vant til i Polen. En annen ting er at prisen går fort opp når du skal over en landegrense. Dette er helt normalt og kommer stort sett av at trafikken internt i landet er subsididert mens så fort toget skal over grensen må du betale det det koster. Det er også noe av grunnen til at det ofte går svært få tog over grensen, med unntak av der regionene klarer å samarbeide.
GOD TUR! ... Foto: Kyrre Dahl
Liker du denne bloggen? Få Oppdateringer og kommenter innlegget på Facebook-siden: facebook.com/jadetermulig
Du kan også følge bloggen på Twitter eller på Bloglovin: Klikk her for Bloglovin
|
|
|
|
DE SISTE BLOGGINNLEGGENE:
|
Annonse
|
|
|
|
|
|
FØLG BLOGGEN MED:
|
Om bloggen
Hei! Jeg er Kyrre Dahl og i denne bloggen skriver jeg om mine reiser.
Jeg reiser så mye jeg kan og så billig som mulig, og særlig med tog!
Les mer...
ANNONSEINFO
|
SØK I BLOGGEN:
|
REISEMÅL:
FORSIDEN
Baltikum
Berlin
Benelux
Frankrike
Irland
Italia
Kanariøyene
Kroatia
Norden
Polen
Portugal
Romania
Slovakia
Slovenia
Spania
Storbritannia
Sveits
Tsjekkia
Tyskland
Østerrike
Andre Reisemål
|
KATEGORIER:
TOG
METRO
FLY
BUSS
FERJE OG BÅT
MAT OG DRIKKE
HOTELL
ANNET
|
KRONOLOGISK:
Desember 2024
November 2024
Oktober 2024
September 2024
August 2024
Juli 2024
Juni 2024
Mai 2024
April 2024
Mars 2024
Februar 2024
Januar 2024
2023
2022
2021
Enda eldre
|
TOG og TOGREISER
Tog er mitt foretrukne framkomstmiddel,
Her er alle innlegg om tog
LES MER
|
OVERNATTING
Når jeg blir imponert over hotellet, eller sjokkert
Her er alle innlegg om hoteller
LES MER
|
MAT OG DRIKKE
Jeg er glad i kaffe og billig mat
Her er alle innlegg om mat og drikke
LES MER
|
ANBEFALTE ELDRE INNLEGG:
Flåmsbanen, Norges mest spektakulære togtur
San Marino, virkelig et høydepunkt
Tvrda, den unike barokk-byen fra Habsburg-tiden
Telc, en utrolig tsjekkisk småby
Kosice, en uventet perle i Øst-Slovakia
Reykjavik, ikke så kaldt og dyrt som fryktet
Llangollen Railway, veterantog i Wales
En togtur mellom høye fjell og isbreer
Norske røtter og spesielle severdigheter i Cardiff
Norwich, Den best bevarte middelalderbyen i England
Heidelberg, hvorfor har jeg ikke vært her før?
På jakt etter en ufo i Katowice
Jicin, en uoppdaget perle i Tsjekkia
Delft, kanskje den peneste byen i Nederland
Frome, en småby med mange overraskelser
|
NYTTIGE LINKER:
Veterantog i Norge, sommeren 2020
|
|
|
|
|
PERSONVERN:
Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin
|
NORDEN
Natur, fjorder og kortreiste destinasjoner
Alle innlegg fra Norge, Sverige, Danmark, Island og Finland
LES MER
|
SLOVENIA
Vakker natur og gamle byer
Her er alle innlegg fra Slovenia
LES MER
|
BENELUX
Fra det urbane og moderne til historiske perler
Her er alle innlegg fra Nederland, Belgia og Luxembourg
LES MER
|
POLEN
Billig land med mye å by på
Her er alle innlegg fra Polen
LES MER
|
BESTILL HOTELL OVER HELE VERDEN:
|
Booking.com
|
SVEITS
Fantastiske tog og spektakulært landskap
Her er alle innlegg fra Sveits
LES MER
|
PORTUGAL
Billig ferieland med overraskelser
Her er alle innlegg fra Portugal
LES MER
|
KANARIØYENE
Fantastisk natur og sjarmerende landsbyer
Her er alle innlegg fra Kanariøyene
LES MER
|
MALTA
En spennende mix av England, Arabia og Italia med flott natur
Her er alle innlegg fra Malta
LES MER
|
ITALIA
Få land har så mye historie å by på som Italia
Her er alle innlegg fra Italia
LES MER
|
BERLIN
Europas mest avslappende og spennende hovedstad
Her er alle innlegg fra Berlin
LES MER
|
KROATIA
Sol, vin, trøfler og oliven
Her er alle innlegg fra Kroatia
LES MER
|
|