Endelig er det åpnet ny hurtigtoglinje i Tyskland som dramatisk reduserer reisetiden mellom Berlin og München. Den siste delen mellom Erfurt og Nürnberg er nylig åpnet og dette måtte jo testes! VIDEO LENGER NED I SAKEN
Dette er egentlig en historie som starter i 1990, da Øst og Vest-Tyskland ble slått sammen. I etterkant har man brukt mye tid og penger på å ruste opp tognettene i det gamle øst, som var langt under standarden i vest. Dette har tatt sin tid og det er først nå at man har fått en ny forbindelse mellom sør og nord i Tyskland. Med åpningen av den nye høyhastighetslinja mellom Erfurt og Nürnberg går det mye fortere enn før. Togturen mellom Berlin og München tok før 5 og en halv til seks timer, enten via svingete linjer i øst eller en omvei via vest. Det raskeste toget bruker nå bare 4 timer på den samme strekningen.
Den første delen av den nye høyhastighetsdelen åpnet for et par siden, mellom Leipzig/Halle og Erfurt og halverte reisetiden mellom de nevnte byene. Men, det var først i desember i fjor at den siste delen ble satt i rutetrafikk. Den går gjennom skogen og fjellene i Thüringen og banen er derfor lagt i uendelig antall tunneler og viadukter. Det er nesten litt merkelig å legge en toglinje her, for det er tydeligvis lite folk som bor her.
Så har da også denne banen vært kontroversiell. En ting er miljøaspektet med å legge banen gjennom villmark, men det banen har fått mest kjeft for er kapasiteten. Slik det er nå er det bare mulig å kjøre et tog i timen i hver retning. Den nybygde delen har selvsagt kapasitet til langt flere tog, men mellom Bamberg og Nürnberg må hurtigtogene dele spor med både lokale og regionale tog. Det er planer om å utvide denne delen til fire spor, og jeg kunne se arbeider på strekningen.
Samtidig var det forutsatt at det skulle også gå en del godstog på den nye banen, men foreløpig er det ingen aktører som har meldt sin interesse. For godstrafikk er det heller ikke så viktig at det går fort. For passasjerene er det derimot en revolusjon i tid mellom Sør og Nord i Tyskland. På videoen under kan du se hvor fort det går. Det ser ut som bilene på Autobahn nærmest står stille når toget kjører i 300 kilometer i timen.
Jeg testet den nye forbindelsen denne uka. Toget gikk fra Berlin kl 13.37 og skulle være i Nürnberg 16.52. Toget var stappfullt og det var folk som sto hele veien. Nå var det delvis frivillig, ettersom det også var noen ledige seter innimellom. Men, det sier jo noe om populariteten til denne nye hurtigtogforbindelsen mellom Berlin og München. Jeg gikk av i Nürnberg, men toget skulle fortsette til München via Augsburg, som blir en solid omvei. Kanskje ikke så rart at halvparten av passasjerene gikk av i Nürnberg, noen byttet til et kjappere ICE-tog.
Det er nå oppgradert jernbane hele veien og det gikk relativt radig fra Berlin til Halle, med stopp i Bitterfeld. Det skal sies at det går ikke superfort her, ettersom ICE-togene deler strekning med andre tog. Etter Halle svingte vi inn på den nye høyhastighetsbanen fra Leipzig til Erfurt, som åpnet i 2015. I denne delen av Tyskland er det relativt flatt, men likevel er banen bygd med flere tunneler og viadukter. Sistnevnte gir av og til svært god utsikt over dalen nedenfor. Alle tog stopper i Erfurt Hauptbahnhof og det er etter denne stasjonen at den aller nyeste strekningen begynner.
Det er et imponerende byggverk dersom man tar i betraktning det kuperte terrenget på grensen mellom Thüringen og Bayern. Toget gikk gjennom noen lange tunneler før det suste ut i lange viadukter. Flatt var det omtrent aldri helt til vi nærmet oss Bamberg. Like før den nye delen av banen var ferdig, ble det imidlertid full stopp og vi ble stående i en halv time. Etter hva jeg forstod var det noe galt med den ene vogna i togsettet og togfører måtte ut og fikse på et eller annet. Vi kom etter hvert i gang igjen og hadde en kjapp stopp i Erlangen før toget ankom Nürnberg en halv time for sent.
Jeg var faktisk på vei fra Berlin til Wien, det var derfor jeg gikk av i Nürnberg. Billetten hele veien fra hovedstad til hovedstad kostet 69 euro kjøpt hos DB: www.bahn.de. Det var mye folk på begge tog så en plassreservering lønte seg for 4,50 euro. Man må ikke reservere plass på tyske ICE-tog, men med så mye folk som det var på mitt tog, så er det anbefalt mellom Berlin og Nürnberg.
GOD TUR! ... Foto: Kyrre Dahl
Liker du denne bloggen? Få Oppdateringer og kommenter innlegget på Facebook-siden: facebook.com/jadetermulig
Lagt inn 15.11.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Norden
Växjö er neppe førstevalget for mange av de som reiser på ferie i Sverige. Men, etter å ha tilbragt en sommer der må jeg si det er en behagelig by som har alt man trenger, kanskje med unntak av et trekkplaster.
Lagt inn 13.10.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Decin, eller Děčín som det blir på Tsjekkisk, er en småby helt nord i Tsjekkia, nær grensen til Tyskland. Byen ligger langs Elben ( Labem på tsjekkisk ) og har en helt åpenbar attraksjon som er godt synlig.
Lagt inn 05.10.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Travemünde er teknisk sett en bydel i Lübeck, men har sitt eget sentrum og en særegen atmosfære. Navnet lyder nok kjent for mange ferjepassasjerer, for herfra går det mange ferjeforbindelser blant annet til Skandinavia. Dette er også den badebyen som er lettest tilgjengelig fra Hamburg, noe man merker godt i sommerhelger.
Lagt inn 27.09.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Det var faktisk en tilfeldighet at jeg kom over Valtice, men du verden for en liten perle av en småby. Byen har verdensarvstatus, men er likevel relativt ukjent som turistdestinasjon.
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin