|
EN REISEBLOGG AV KYRRE DAHL
www.erdetmulig.no
|
|
|
Togtur i Romania - Bucuresti til Sighisoara
Lagt inn 09.05.2016 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Romania
Tog er en fin måte å se Romania på, men du bør ha god tålmodighet. Mellom Bucuresti og Sighisoara er det noe sånt som 270 kilometer. Det raskeste toget bruker 5 og en halv time, dersom det er i rute.
Fort går det altså ikke, men fordelen med det er at man rekker å se landskapet man paserer forbi. Det er faktisk stor variasjon på denne strekningen, med store byer, småbyer, landsbyer, snødekte fjellmassiver, gårdsbruk og mye mer. Turen kostet 100,20 Lei, som er litt over 200 norske kroner, for en billett på første klasse. Som du ser av bildet var togsettene rimelig komfortable.
Turen startet ved hovedstasjonen i Bucuresti, Gara Nord, som er en tidsreise i seg selv. Denne stasjonen er neppe oppgradert på hundre år, og i hvert fall ikke siden kommunist-tiden. Likevel finner du alt du trenger av mat og drikke på reisen og det er til og med et døgnåpent supermarked inne på stasjonen. Billettavdelingen er enorm med nærmere 30 luker, men når jeg var der var det kun 3 som var i bruk. Det var likevel ikke noe kø å snakke om, men det Kan det være!
Heldigvis forstod damen i luken litt engelsk og jeg litt rumensk så det var ikke noe problem å få billett. På dette toget får man anvist sitteplass og det er svært viktig å følge med på. Dette toget deles nemlig opp i Brasov, med en del mot Sighisoara og Cluj Napoca og en del mot Targo Mures. Informasjon er et fremmedord på rumenske togstasjoner, så det sto ikke noe om dette på tavla. Hintet var at det på siden av toget sto: Cluj Napoca i min del og Targo Mures på den andre delen av toget.
I Romania er man på ingen måte opptatt av å informere passasjerene. Det var ikke et ord i høytaleren på hele turen og det sto ingenting på den relativt moderne infotavla inne i vogna. Legg til at det kan være svært vanskelig og til dels umulig å se skiltene på stasjonen og du kan fort havne på galt sted. Men, bare spør dine medpassasjerer, de er vant til kaoset og at folk spør. På dette toget var det ingen stopp mellom Brasov og Sighisoara, i seg selv en reise på to og en halv time.
På denne ferden var det nok mest spektakulære landskapet å se mellom Bucuresti og Brasov. Særlig i området rundt Sinaia kunne jeg se høye og snødekte fjell og stadig vekk et og annet slott oppe i fjellsiden. Det hadde også regnet en del, så elva strømmet i strie strømmer nedover ikke langt fra toget. Akkurat rundt Bucuresti og Brasov er det bylandskap, men hvis du liker grå hus og fabrikker evt. fabrikkruiner så er den delen også interessant.
Sånn sett var det et mer behagelig bilde nord for Brasov. Da kom vi over på landsbygda i Transilvania og landskapet var rolig med grønne åser så langt øyet kunne se. Her kom man også tett innpå landsbylivet i Romania, der hest og kjerre fortsatt er et helt normalt transportmiddel. Så vidt jeg kunne se var det bare hovedveiene som hadde asfalt, de fleste småveiene på bygda var hullete grusveier, der barn i svært skitne klær lekte faretruende nær de mange bilene som dundret forbi.
Ikke det at toglinjene er i stort bedre stand. Mellom Bucuresti og Brasov er det relativ mange tog og det går relativt greit, omtrent som på tog i Norge for la oss si 20 år siden. Mellom Brasov og Sighisoara går toget så tregt at man nesten kan løpe ved siden av. Linjene går også i noen lange S-svinger, så det virker som det tar evigheter å forflytte seg noen få kilometer. Linjene er tydeligvis lagt der det var billigst å legge de. Men, som turist får man da altså god tid til å studere detaljene i landskapet. Vi var forøvrig 15 minutter forsinket framme, uten at noen så ut til å bry seg nevneverdig om det.
Det er bare noen få direkte forbindelse mellom Bucuresti og Sighisoara. Du kan også ta tog til Brasov og bytte der til lokaltog og på den måten har du en 5 - 6 forbindelser daglig å velge mellom. Legg også merke til at prisene varierer. Det er mye dyrere å ta ekspresstogene enn lokaltogene. Ekspresstogene går ikke så veldig mye fortere, men de stopper på færre stasjoner, mens lokaltogene stopper på hver melkerampe. Fordelen med ekspresstogene er at de går direkte og for en pris på 200 kroner kan man vel ikke akkurat klage. En liten ting skal jeg dog klage på. Det sto at det skulle være restaurantvogn ombord, men det var ingen servering overhodet på det toget jeg var på.
GOD TUR! ... Foto: Kyrre Dahl
Liker du denne bloggen? Få Oppdateringer og kommenter innlegget på Facebook-siden: facebook.com/jadetermulig
Du kan også følge bloggen på Twitter eller på Bloglovin: Klikk her for Bloglovin
|
|
|
|
DE SISTE BLOGGINNLEGGENE:
|
Annonse
|
|
|
|
|
|
|
FØLG BLOGGEN MED:
|
Om bloggen
Hei! Jeg er Kyrre Dahl og i denne bloggen skriver jeg om mine reiser.
Jeg reiser så mye jeg kan og så billig som mulig, og særlig med tog!
Les mer...
ANNONSEINFO
|
SØK I BLOGGEN:
|
REISEMÅL:
FORSIDEN
Baltikum
Berlin
Benelux
Frankrike
Irland
Italia
Kanariøyene
Kroatia
Norden
Polen
Portugal
Romania
Slovakia
Slovenia
Spania
Storbritannia
Sveits
Tsjekkia
Tyskland
Østerrike
Andre Reisemål
|
KATEGORIER:
TOG
METRO
FLY
BUSS
FERJE OG BÅT
MAT OG DRIKKE
HOTELL
ANNET
|
KRONOLOGISK:
Desember 2024
November 2024
Oktober 2024
September 2024
August 2024
Juli 2024
Juni 2024
Mai 2024
April 2024
Mars 2024
Februar 2024
Januar 2024
2023
2022
2021
Enda eldre
|
TOG og TOGREISER
Tog er mitt foretrukne framkomstmiddel,
Her er alle innlegg om tog
LES MER
|
OVERNATTING
Når jeg blir imponert over hotellet, eller sjokkert
Her er alle innlegg om hoteller
LES MER
|
MAT OG DRIKKE
Jeg er glad i kaffe og billig mat
Her er alle innlegg om mat og drikke
LES MER
|
ANBEFALTE ELDRE INNLEGG:
Flåmsbanen, Norges mest spektakulære togtur
San Marino, virkelig et høydepunkt
Tvrda, den unike barokk-byen fra Habsburg-tiden
Telc, en utrolig tsjekkisk småby
Kosice, en uventet perle i Øst-Slovakia
Reykjavik, ikke så kaldt og dyrt som fryktet
Llangollen Railway, veterantog i Wales
En togtur mellom høye fjell og isbreer
Norske røtter og spesielle severdigheter i Cardiff
Norwich, Den best bevarte middelalderbyen i England
Heidelberg, hvorfor har jeg ikke vært her før?
På jakt etter en ufo i Katowice
Jicin, en uoppdaget perle i Tsjekkia
Delft, kanskje den peneste byen i Nederland
Frome, en småby med mange overraskelser
|
NYTTIGE LINKER:
Veterantog i Norge, sommeren 2020
|
|
|
|
| PERSONVERN:
Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin
|
NORDEN
Natur, fjorder og kortreiste destinasjoner
Alle innlegg fra Norge, Sverige, Danmark, Island og Finland
LES MER
|
SLOVENIA
Vakker natur og gamle byer
Her er alle innlegg fra Slovenia
LES MER
|
BENELUX
Fra det urbane og moderne til historiske perler
Her er alle innlegg fra Nederland, Belgia og Luxembourg
LES MER
|
POLEN
Billig land med mye å by på
Her er alle innlegg fra Polen
LES MER
|
BESTILL HOTELL OVER HELE VERDEN:
|
Booking.com
|
SVEITS
Fantastiske tog og spektakulært landskap
Her er alle innlegg fra Sveits
LES MER
|
PORTUGAL
Billig ferieland med overraskelser
Her er alle innlegg fra Portugal
LES MER
|
KANARIØYENE
Fantastisk natur og sjarmerende landsbyer
Her er alle innlegg fra Kanariøyene
LES MER
|
MALTA
En spennende mix av England, Arabia og Italia med flott natur
Her er alle innlegg fra Malta
LES MER
|
ITALIA
Få land har så mye historie å by på som Italia
Her er alle innlegg fra Italia
LES MER
|
BERLIN
Europas mest avslappende og spennende hovedstad
Her er alle innlegg fra Berlin
LES MER
|
KROATIA
Sol, vin, trøfler og oliven
Her er alle innlegg fra Kroatia
LES MER
|
|
|
|