Lagt inn 11.04.2013 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tog
Etter å ha tilbragt de to siste timene av turen i en bagasjehylle kom jeg endelig fram til Paris ut på kvelden. Turen startet i Berlin allerede klokka 7 og jeg skulle ha vært framme lenge før hadde det ikke vært forsinkelser hos Deutsche Bahn (DB)
Turen startet forsåvidt greit nok. Jeg gikk ombord i ICE på Berlin Ostbahnhof kl. 07.24 som skulle ta meg til Mannheim, en fem timers tur. Der skulle jeg skifte til et annet ICE-tog til Paris, og jeg hadde lagt inn god tid, trodde jeg. Faktisk så la jeg inn 1 time og 10 minutter ventetid i Mannheim for å være "sikker" på å rekke toget til Paris.
En av høydepunktene i Berlin er turen gjennom sentrum. Fjerntogene må nemlig følge den samme akvedukten som S-bahn, og dermed fikk jeg god utsikt til byen jeg var i ferd med å forlate. Det tar litt tid, men du verden for en utsikt!
Toget var sånn passe halvfullt, jeg fikk en toseter for meg selv helt til Kassel. En ting som var kjipt var at infotavlene virket ikke, hverken de som viste hvilke plasser som var reservert eller de tavlene som viser info om turen. En annen ting er at det var ikke noe internett ombord. Jeg trodde liksom DB hadde slikt i sine høyhastighetstog?
Jaja, det gikk nå i hvert fall unna i opp mot 300 kilometer i timen, selv om toget på denne turen følger en spesiell rute som gjør at det av og til går veldig sakte. Men, vi var i rute helt til etter Fulda. Da var det plutselig bom stopp. Vi ble stående i 20 minutter før vi fikk beskjed om at linja til Frankfurt var sperret og vi måtte finne en annen vei. Det ble såpass mye omkjøring at vi var 90 minutter forsinket til Mannheim.
Og som våkne blogglesere da har skjønt rakk jeg ikke toget til Paris, selv om jeg hadde lagt inn god slingringsmonn. Så da var det å stille seg i kø foran informasjonskranken til DB og høre hva jeg skulle gjøre. Det var forsåvidt greit nok. Den hyggelige damen stemplet billetten min med forsinket og ga meg en ny reiseplan. Men, så ble det litt klabb, fordi jeg hadde en online-billett med togbinding, så jeg måtte også til billettluka for å få et annet stempel!
Så da ble jeg sendt først med TGV til Strasbourg, for så å ta en ny TGV derfra til Paris. Og her kom dagens lille hyggelige overraskelse, for inn på Mannheim stasjon kommer en av de nye dobbeltdekkerne til SNCF. De har jeg ikke fått testet før og jeg kunne konstatere at de var både behagelige å sitte i og stillegående. Det samme kan ikke sies om fireåringen som jeg måtte dele dobbelsete med, som skulle leke med absolutt alt. Når han for sekstiende gang hadde dratt gardina opp og ned syntes jeg ikke det var morsomt lenger!
Jeg hadde planlagt en rolig lunsj i Mannheim, men der rakk jeg ikke annet enn å stå i kø. Heldigvis fikk jeg i meg en kaffe og noe å spise i Strasbourg, og godt var det. For det toget jeg nå måtte ta for å komme til Paris var stappfullt, og det var flere som måtte stå. Jeg hadde jo ingen setereservasjon så jeg fant meg en bagasjehylle, som faktisk ikke var så ille å sitte på som det høres ut. Behagelig var det dog ikke, men det tok nå bare to timer.
Jeg kom fram til Paris, bare tre timer senere enn planlagt. Hele turen fra Berlin til Paris koster 69 euro, omtrent 500 norske kroner, og det er en lang tur, særlig i antall kilometer. Hadde alt gått etter planen skulle det bare tatt åtte timer. Det var heldigvis ingen problemer med billetten på omturen, men opplever du det samme så pass på å få alle stemplene. Spør gjerne flere ganger, for å krangle med en fransk konduktør det har du ikke lyst til å oppleve.
GOD TUR!
Liker du denne bloggen? Oppdateringer får du på min Facebook-side:
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin