Metro og trikk i Praha - utmerkede fremkomstmidler
Lagt inn 30.08.2012 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Metro
Når du er i Praha, er det svært enkelt å komme seg rundt med metroen (t-banen) eller trikken. Metroen er relativt ny og går kjapt og ofte, mens trikken stopper litt oftere, men går også veldig ofte og du kommer deg rundt overalt. Og, ikke minst: Det er billig.
Metroen i Praha er bygd opp på den klassiske "øst-blokk-måten", med tre linjer som krysser hverandre i en pyramide i sentrum, slik at alle linjer krysser alle. Det er enkelt å forstå opplegget og det er bare noen minutter mellom hver avgang på alle linjer.
Til forskjell fra tbanen i Oslo, som er bygd ut etter hvert, er Metroen i Praha ganske ny, og så og si alle stasjoner ligger under bakken, altså ordentlig tbane. Noen stasjoner ligger til dels veldig langt under bakken, men da er det svært lange rulletrapper som tar deg opp og ned. Legg merke til at disse rulletrappene nok går en del fortere enn du er vant til. Bildene i denne bloggen er hentet fra Andel stasjon.
Selv synes jeg trikken er et morsommere framkomstmiddel, rett og slett fordi du får sett mer av området. Trikken i Praha går overalt i byen og det er mange linjer. Den kan nok være litt uoversiktlig til å begynne med, men du kommer inn i det, sånn etterhvert.
Trikken går også veldig ofte, gjerne hver femte minutt, og fra hver stasjon er det som oftest flere forskjellige trikkelinjer, som da etterhvert tar forskjellige ruter. Ikke alle trikkelinjer går via sentrum, men naturlig nok gjør mange selvsagt det.
Praha har fortsatt mange igjen av de gamle arbeidshestene "Tatra-trikk", som man finner i mange øst-europeiske byer. De har gjerne bare et sete på hver side så det er lagt opp til at det bare er eldre og gravide som får sitte, men som oftest er det ikke lenge å stå. Etter hvert så har man også fått nyere trikker i Praha med flere sitteplasser.
Det kanskje beste med metro og trikk i Praha er prisen. Et dagskort for alle transportmidler i Praha, inkludert trikk og metro koster 110 tjekkiske kroner, det vil si rundt 35 norske kroner. Det gjelder i 24 timer og du må stemple ved første påstigning. For en enkelt billett så koster det 36 tsjekiske for en billett som varer i 90 minutter. Og det er ikke nødvendig å bekymre seg for soner. Jeg har tatt mye trikk i Praha og har aldri vært utenfor sone 1.
GOD TUR!
Liker du denne bloggen? Oppdateringer får du på vår Facebook-side:
Lagt inn 15.11.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Norden
Växjö er neppe førstevalget for mange av de som reiser på ferie i Sverige. Men, etter å ha tilbragt en sommer der må jeg si det er en behagelig by som har alt man trenger, kanskje med unntak av et trekkplaster.
Lagt inn 13.10.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Decin, eller Děčín som det blir på Tsjekkisk, er en småby helt nord i Tsjekkia, nær grensen til Tyskland. Byen ligger langs Elben ( Labem på tsjekkisk ) og har en helt åpenbar attraksjon som er godt synlig.
Lagt inn 05.10.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Travemünde er teknisk sett en bydel i Lübeck, men har sitt eget sentrum og en særegen atmosfære. Navnet lyder nok kjent for mange ferjepassasjerer, for herfra går det mange ferjeforbindelser blant annet til Skandinavia. Dette er også den badebyen som er lettest tilgjengelig fra Hamburg, noe man merker godt i sommerhelger.
Lagt inn 27.09.2024 - Kyrre Dahl - i kategorien:
Tsjekkia
Det var faktisk en tilfeldighet at jeg kom over Valtice, men du verden for en liten perle av en småby. Byen har verdensarvstatus, men er likevel relativt ukjent som turistdestinasjon.
PERSONVERN: Erdetmulig.no drives av Radionytt.no. Vi samler ikke inn informasjon på våre sider. Vi bruker
imidlertid tredjeparts annonsører som kan legge igjen en cookie på din datamaskin. Vi har bevisst valgt bort personifisert reklame. Admin